Brev
Bange for min fader +Selvmords tanker
Hej
Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det her men jeg kan ikke længere
Jeg bor i en familie på 4, min moder, fader, storebror og så mig, vi har også en hund.
Min fader gør mig virkelig bange han råber og skriger af mig over simple ting jeg ikke kan finde ud af. Han har simpelthen også slået vores hun med en papkasser hvor både mig og min bror så det.
Han starter heletiden skændesmål med min moder.. Han er en forfærdelig mand og jeg hader ham så meget. I år bliver jeg 14 og i alle mine levende år har han missed 5-6 af mine fødselsdage mens han er kommet til alle min broders. Han skipper også mange familie ting. Nogle gange drikker han sig bare fuld på en eftermiddag.
Jeg er så bange for ham at når han prøver at rører mig kan jeg bare ikke. Jeg er blevet bange for stilhed fordi der hvor at jeg var mindre skændes mine forældre så tit. Jeg har også begyndt at skære i mig selv og der hvor at jeg sagde det til mine forældre råbte de af mig og fik mig til at have det være jeg spurgte også dem om at de ville tage mig til en psykolog eller noget. Min fader råbte bare af mig indtil jeg droppede emnet.. Min moder siger altid undskyld for ham..
Mit liv falder fra hinanden stille og roligt, det eneste der holder mig kørende er min kæreste.. Han er fantastisk og jeg ville ikke kunne leve uden ham..
Jeg har skæret i mig selv i flere år nu og jeg har prøvet at sige det til min moder 3 gange men hun blev bare sur.. Min kæreste ved det godt, men han er der for mig. Jeg er ved at mindste 3 mine bedste venner og det gør det sværer end det var før..
Jeg håber at jeg snart får et svar fordi jeg har brug for et råd.. Jeg har kontaktet børnetelefonen flere gange nu.. Det har hjulpet lidt men ikke nok. Tak for alt hjælpen før det her men jeg har mere brug for hjælp på den her.
Hilsen
En 13 årig pige i nød.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, at du holder modet oppe og kontakter BørneTelefonen igen. Jeg vil rigtigt gerne forsøge at give dig mine allerbedste råd til, hvad du kan gøre.
Jeg kan sagtens forstå, at du er bange for din far. Det kan ikke være særligt rart, at han har slået jeres hund, at han drikker sig fuld eller råber og skriger ad dig over simple ting.
Det lyder hellere ikke spor sjovt, at han hele tiden skændes med din mor og skipper dine fødselsdage og andre familieting. Det er helt forståeligt, at det føles som om, at dit liv falder fra hinanden.
Jeg synes, at det er virkelig flot, at du har forsøgt at bede dine forældre om hjælp til at tage dig til en psykolog. Og at du har prøvet at fortælle din mor 3 gange, at du skærer i dig selv. Det er ret imponerende, at du har turde det.
Men det er på ingen måde okay, at dine forældre bare råbte ad dig og ikke har hjulpet dig. Du har nemlig ret til at få hjælp. Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du får hjælp, så du kan få det godt derhjemme.
Det lyder som om, at dine forældre har lidt svært ved at hjælpe dig og passe godt på dig for tiden. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du får hjælp fra nogle andre voksne.
Har du mon prøvet at tale med nogle andre voksne om din far, om at du skærer i dig selv, om at du har selvmordstanker, og om at du er ved at miste 3 af dine bedste venner?
En anden voksen kunne f.eks. være en sød lærer eller pædagog i skolen. Eller det kunne være din egen læge. Eller måske en voksen fra din familie, som du er tryg ved. Hvem føler du dig med tryg ved at tale med? De voksne skal hjælpe dig.
Måske ville det også være en god idé for dig at ringe til din kommune. Du har ret til at få hjælp fra din egen kommune, når du ikke har det godt derhjemme.
Hvem din kommune er, kommer an på, hvor du bor. Giver det mon mening for dig?
Du kan ringe til din kommune og få gratis og anonym rådgivning. Hvis du skal til møde i din kommune, så kan du også få en bisidder fra BørneTelefonen. Det er helt gratis.
En bisidder er en sød voksen, som kan gå med dig. Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/. Ellers kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og høre mere om det – eller bede om en bisidder.
Måske ville det også være rart for dig at tale med nogle voksne om, at du skærer i dig selv? Hvis du har lyst til det, så kan LMS hjælpe dig. De er super søde og dygtige og ved meget om at skære i sig selv. Det kan du få hjælp til lige her: https://hjaelp.lmsos.dk. Det er gratis og anonymt.
Det kan være, at din mor har brug for at få hjælp til, hvordan hun kan hjælpe dig? Så er hun i hvert fald meget velkommen til at ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57.
Din storebror er også altid velkommen til at ringe til os på 116 111 og få hjælp. Det er du selvfølgelig også.
Jeg synes, at det lyder helt fantastisk, at du har en sød kæreste, som støtter dig. Det lyder som om, at du kan fortælle ham alt. Hvor er det bare dejligt.
Men jeg håber også, at du vil overveje at fortælle en voksen f.eks. fra kommunen, hvordan du har det, så du kan få hjælp hurtigst muligt.
Du virker som en super sej og modig pige, der ikke giver op let. Derfor er jeg også sikker på, at du nok skal finde ud af, hvad der er den bedste hjælp for dig. Husk at vi er her for at hjælpe dig.
Kæmpe kram fra BørneTelefonen