Brev
Bange for min egen far?..
Hej Brevkassen
Jeg har nu længe overvejret at skrive til jer, og nu har jeg taget mig sammen.
Jeg en 15 årige pige der går i skole 9 klasse og er glad for min klasse ( har skiftet skole). Jeg har aldrig sagt det eller talt med nogle om det, men i min barndom har jeg været udsat for “vold” i familien fra min far.Jeg ved ikke om det måske er mig der overreagere for “slagene” var ofte ikke så slemme, de gjorde lidt ondt, men alligevel var det kun nogle gange der kom blå mærker.Det er nu lidt lang tid siden han sidst slog mig, men for sådan en 2 ugers siden truede han mig og var tæt på at slå. Jeg blev rigtig bange og græd meget.
Har flere gange overvejret at sige det til min lærer, men har aldrig true for er bange og pingenlig over at sige det. Og gider ikke fortryde det, for hvis jeg siger det så ved jeg at jeg ikke skal se min far igen for det vil jeg ikke kunne ture.
Min mor prøver altid at holde min far tilbage så han ikke slå men alligevel er det hende der brokker sig til ham at jeg eks. Som sidst ikke havde ryddet op i mit tøj skab.På en eller anden måde elsker jeg min far men alligevel hader jeg ham mest.
En anden ting:
Min far har mange regler og det synes jeg er over stregen i forhold til alle andre børn. Jeg må ikke: have en kæreste, sove sammen med drenge, være tit hos veninder, være til privat fester fra elever i klassen hvor der er drenge eller alkohol, og sex det må jeg absolut ikke medmindre jeg vil dø.. ja.
Det tog ogs sin tid før jeg fik lov til at skifte skole sådan næsten 2 år, hvor jeg ikke talte med nogle og gik for mig selv, selvom jeg flere gange har sagt det men uden nytte. Først efter to år hvor jeg nu kunne få en god folkeskole i de to sidste år. 8-9 klasse på min dejlige skole.
Min mor går meget op i at der skal være clean over alt i huset så når jeg kommer med bus hjem fra skole (17 tiden) skal jeg støvsuge hele huset vaske op, støve af osv. og det er sådan hver anden dag eller har pligter hver dag. Så når hun kommer hjem, roser hun ikke en men siger hvor dårligt man har gjort det.
Alt i alt synes jeg mit liv er noget pis, der sker intet nyt jeg ved hvad jeg skal lave imorgen, og om en uge. Det køre bare i en lang dyr selvfølglig er der andre dage der er dårligere end andre men ja.
Jeg har på grund af det hele cuttet lidt og haft selvmordstanker, og tyder hver dag) Nu hvor jeg er i teenager alderen får jeg også tit følelser for drenge, lige for 4 måneder siden har min flirt spurgt mig om kærester hvor jeg blev nød til at sige nej.. det var trist men sådan er livet. Prøver at styre min følelser men det svært.
Har læst andre breve i brevkassen angående lign. Situation men kommunen vil ikke kunne hjælpe ogs for min far vil ikke kende mig mere hvis jeg siger det..
Hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre(på forhånd tak, og undskyld for lang brev prøvede at gøre det kort med at tage de vigtigste ting med for der er flere ting)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er godt, at du nu skriver til BørneTelefonen. For det er ikke rart at tænke på, at du har været udsat for 'vold' og 'slag'. Selvom det kun var nogle gange, at du fik blå mærker. For to uger siden, virkede din far truende. Det er klart, at du blev bange for, at han skulle slå igen. Du fortæller også, at du måtte sige 'nej' til din flirt - for du må ikke sove sammen med drenge. Du må heller ikke være hos veninder tit eller gå til fester med alkohol. Og mange andre ting, som du oplever, at de andre må. Og som er almindelige ting, der optager mange i din alder.
På BørneTelefonene taler vi med unge, der oplever noget af det samme som dig. De føler en form for 'forkerthed' - for de oplever, at de fleste andre unge ikke har det sådan derhjemme. Og mange fortæller, at det føles pinligt at sige det til nogen. Ligesom du også oplever. For du skriver, at det er rigtigt svært at fortælle om, hvordan du har det derhjemme.  Selvom du har haft lyst til at fortælle din lærer det flere gange!
Men det er godt, at du nu har 'taget dig sammen' til at skrive til os - som du skriver i dit brev.
Uanset hvor lidt eller hvor meget din far har slået, så må han ikke slå. Han må heller ikke være truende. Det er psykisk vold. Og det er ligeså slemt som fysisk vold. Så det, du har været udsat for, er på ingen måder okay.
Jeg tror, at du vil kunne trodse 'forkertheden' og alligevel fortælle det til din lærer -  for du virker glad for og tryg for din nye skole. Du kan også i første omgang fortælle en anden voksen om det, hvis det føles nemmere– det kan være en venindes mor eller en i din familie. Hvis det er lettere for dig at skrive det i et brev eller mail til den læreren eller den voksne, kan du gøre det. Du kan også vise den voksne netop det brev, du har skrevet her til brevkassen. Og måske mit svar. For her beskriver du så fint, hvad det handler om.
Du er meget velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på tlf. 116 111. Så kan du øve dig på at tale om, hvordan du har det hjemme. På BørneTelefonen vil du også kunne tale med en voksen om dine selvmordstanker, og om at du cutter. Jeg tænker, at det er godt så hurtigt som muligt at få talt med en voksen om det, så det ikke udvikler sig.
Jeg kan se på dit brev, at du ved, at du også altid kan kontakte din kommune (din kommunes anonyme rådgivning for børn og unge) og fortælle om det, der sker derhjemme. Du har også mulighed for at få noget, der hedder en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en professionel voksen, som snakker med dig og kan hjælpe med, at kommunen hjælper dig. Bisidderen sikrer, at dine rettigheder bliver overholdt. Bisidderen er din og taler kun med dig - ikke med dine forældre. Jeg tror, det vil være en god mulighed for dig. J Du kan læse om det her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-Børnetelefonen
Nogle gange kan man godt synes, at ens liv er kedeligt. Jeg tror, det er noget, der vil ske livet i gennem. Hver dag kan ikke være spændende. Men jeg kan alligevel godt høre, at der er en meget fast rytme hjemme hos dig. Og at du savner, at der bliver løst til op på reglerne. Det forstår jeg godt. Jeg håber derfor for dig, at du får talt med nogen, der kan hjælpe dig videre. Samtidig kan du også prøve at finde frem til, hvad der gør dig glad, og hvad du kan lide at lave. Måske er der noget kreativt som at tegne. Eller du kan læse en bog. Det er godt at have nogle aktiviteter i sit liv. Når man har noget at fordybe sig i, så glemmer man tid og sted, og det kan være super dejligt. Især nar man har nogle svære ting i sit liv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen