Bange for de går fra hinanden!

Hej

Jeg er en pige på 13 år og mine forældre er skilt og her for en uge siden flyttede min mor sammen med en kæreste (for første gang efter mine forældre blev skilt)

Men de er er begyndt at skændtes VILDT meget og min “papfar” siger at det minder om den sidste tid med hans x

og min mor hun har i forvejen både stress og depression og er førtidspensionist og jeg er meget bange for om de går fra hinanden for det ville fuldstændigt ødelægge min mor!

Jeg er vildt bange i dag (aften) da jeg var gået i seng kunne jeg høre at min mor græd og sagde hun var bange og hvad de nu skulle gøre, men de har IKKE sagt noget til mig endnu????

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver bange og ked af det. For jeg kan godt høre, at det ikke er helt nemt hjemme hos dig for tiden. Der er meget, som du skal forholde dig til, og det er ikke altid nemt. Du har både skulle vænne dig til, at der pludselig bor en "papfar" derhjemme, og så oplever du også, at der er nogle ubehagelige skænderier. Det er mange forandringer i din hverdag, som kan gøre, at det hele er lidt utrygt nu.

Nogle gange går det meget op og ned i et parforhold. Hvis din mor og "papfar" lige er flyttet sammen, så kan der være mange ting, de skal vænne sig til begge to. Ligesom der også er det for dig - måske allermest for dig.
Det kan godt være, at det ikke går, selvom de gør deres bedste. Det kan også være, at det gør. Det er ikke til at sige.

Men det er nogle udfordringer, som de to voksne skal tage ansvar for. Og lige nu kommer du til at blive blandet ind i det, fordi du overhører skænderierne, og at din mor bliver ked af det. Det er ikke rart. Det er vigtigt, at din mor ved, at du lægger mærke til alle de her ting, og at du er bekymret. Jeg synes derfor, at du skal prøve at tale med din mor om det, så du ikke skal gå med det alene. Ville du kunne det?

Du er en kvik og omsorgsfuld pige, der tænker meget over, hvordan din mor har det. Det er meget naturligt, når man har en mor eller far, der kan have det svært i perioder, som du beskriver med stress og depression. Når det er sådan, bliver mange børn nervøse for at sige noget til deres forælder, som kan gøre dem kede af det eller bekymret. Men selvom din mor er ked af det, og kan have det svært, så er det vigtigt, at hun også har overskud til at være der for dig, så du får en følelse af, at de ting der sker, ikke hviler på dine skuldre. Det er meget vigtigt, at du ikke har det sådan. Og det tror jeg også, at din mor hun ved.

Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé med en god snak, hvis du føler, at du kan tale med din mor om de svære ting. Ellers vil jeg foreslå dig, at du taler med en anden voksen, som du kender godt og har tillid til. Det kan fx være en anden i din familie, en lærer på skolen, en venindes forældre, eller lign.

Nogle gange skal de voksne også have noget støtte og hjælp. Du kan fortælle din mor, at hun altid har mulighed for at ringe til vores ForældreTelefonen, hvor hun kan tale helt anonymt og gratis med en sød rådgiver, der er god til at hjælpe med, hvordan man bedst hjælper og passer på sine børn, i situationer der kan være svære. Hun kan læse mere om ForældreTelefonen her: https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen

Du må også meget gerne kontakte BørneTelefonen på telefon, sms eller chat. Nummeret er 116 111. Du er også anonym, og det er gratis.
Vi vil meget gerne tale med dig. Du skal i hvert fald ikke føle, at du er alene om at bære de svære ting - sådan skal det ikke være.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.