Autoritære forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Når jeg læser dit brev, får jeg et billede af en meget almindelig dreng, som gerne vil være sammen med sine venner og gøre de ting, som I kan lide at gøre. Jeg får også et billede af en god familie, men også en familie, hvor det er meget vigtigt at passe på hinanden. Med det mener jeg, at det virker som om, dine forældre gerne vil beskytte dig imod at komme galt af sted og imod at sende nogle ”forkerte” signaler. Hvis vi starter med de ”forkerte” signaler. Så er det signaler, som i dine forældres verden er forkerte, men det er de ikke for dig. Det er ikke så mærkeligt, at I ikke er enige om, hvad ”rigtige” og ”forkerte” signaler er. Der er en meget stor aldersforskel på jer, og den verden du lever i, er ikke den samme som dine forældres.

Måden man ofte kan løse sådan noget på, uden at gøre totalt oprør og skabe konflikt, er at tale sammen. Hvis jeg har forstået dit brev rigtigt, så virker det ikke til, at I har haft laaaaaannnngggeeee samtaler om det, det virker mere som om, at I har haft en uenighed, der ender med, at dine forældre fortæller, hvordan det skal være..?

Jeg kunne godt ønske for jer, at I øvede jer i at få talt tingene igennem, så I bedre kunne forstå hinandens ”verden”.

Kunne du forestille dig at sige til dine forældre én eftermiddag, at i aften ved aftensmaden, så vil du gerne have, at I taler om det med bukserne? Du kunne fx sige til dem, at du ikke er ude på, at de skal ændre mening, men at du rigtig gerne vil prøve at forstå, hvad de mener, der ikke er særlig smart ved de hullede bukser. Så kan du have skabt muligheden for en samtale, der ikke drejer sig om at få ret, men om at forstå.

Det kan være, at du rent faktisk går derfra og bedre kan forstå dine forældre... Det kan også være, at dine forældre prøver at forstå dig. Denne øvelse kunne være en indgang til at diskutere alt muligt… Tøj, alkohol, komme hjem tider osv. Du kan ikke rigtig lave om på dine forældre, men du kan være med til at ændre den måde, I er sammen på! Og måske kan det faktisk bevirke at de får mere tillid til dig og derved også tør give dig et større frirum..?

Jeg tænker også, at det  ville være en god ide at få fortalt din far, at du faktisk blev rigtig skuffet over/ ked af hans kommentar om, at det ikke passede ind i hans verdensbillede. Du afslutter brevet med at fortælle, at du ryger cigaretter og hash. Efter min mening er der kun et råd i denne situation, og det er: STOP DET. Ikke for dine forældres skyld, ikke for skolens skyld, men for din egen skyld. Du er i gang med at gøre noget, som skader din krop og din hjerne.

Når det så er sagt, så synes jeg, du skal tage det alvorligt, at du beskriver dig selv som depressiv. Jeg tror, det ville være en rigtig god ide at få det fortalt til dine forældre. Hvis det er svært at gøre, så er der den mulighed, at du ringer ind til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan skrive på BørneChatten. Her vil du kunne tale mere direkte om din situation, hvilket betyder, at den voksne du taler anonymt med, vil kunne spørge ind til dig, og dermed nemmere vil kunne vejlede dig. Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.