Brev
Autisme
Hej Børnebrevkassen.
Jeg er en pige på 15 år, som lider stærkt af autisme, jeg går i en helt almindelig skole, men det er ikke godt for mig.
Jeg bliver grovt mobbet hver dag og jeg har det rigtig svært.? Jeg græder ca. 8-11 gange hver dag, og der skal ingenting til.
Jeg er super ked af min autisme og meget flov over den. Jeg har læst at man skal være glad for den man er, men det kan jeg bare ikke.
Min far er ikke god ved mig, han skælder mig ud og råber af mig. Mine forældre bor sammen, men mig og min lillesøster har en tanke/indflydelse om at de måske snart skal skilles. Da min mor syntes det er hårdt at se min far være så hård mod mig. HJÆLP.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det lyder som om, der er sket nogle ting i dit liv, som har gjort, at din autisme er kommet til at fylde meget hos dig på det sidste. Jeg tænker både på, hvordan du har det i skolen, og hvordan du har det derhjemme.
Du bliver mobbet med noget, du ikke kan gøre for, og det er virkelig strengt og tarveligt af dem, der mobber dig. Du kan jo ikke bare ændre, hvordan du er, og jeg tænker, at det er det, der gør dig ked af det og måske også frustreret?
Mon grunden til at du er flov over din autisme, er fordi du føler dig anderledes end de andre? Nogle kan finde på at mobbe med at man har autisme fordi de ikke ved hvad autisme er. Jeg ved, at det har hjulpet andre unge med autisme, at der bliver fortalt om, hvad autisme er, og jeg tænker, det måske også kunne hjælpe dig.
Mobning er noget som findes i nogen klasser og ikke i andre. Det er lærernes ansvar, at mobning bliver stoppet. Det lyder som om, din klasse har brug for, måske i klassens time, at snakke om mobning, så din klasse på den måde kan få det bedre. Kan du mon foreslå det til din klasselærer, eller en anden lærer du er tryg ved, at klassen snakkede om mobning?
Din mor lyder også som en, der kunne være god at snakke med om de her ting. Hun bryder sig ikke om, når din far skælder dig ud, da hun nok ønsker, at du har det godt. Selvom hun muligvis vil synes, det er hårdt at høre, at du bliver mobbet i skolen, så tænker jeg, at hun vil hjælpe dig og prøve at finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Ligesom jeg også tror, at begge dine forældre nok ville være glade for at kende til dine og din lillesøsters bekymringer for, om de skal skilles. Du skal vide, at det aldrig er børnenes skyld, hvis deres forældre bliver skilt lige meget hvad.
Jeg håber, du føler du har fået svar på det, du håbede på. Jeg er rigtig glad for, at du skrev herind, for det er rigtig vigtigt, at du ikke går rundt med alle de tanker alene. Hvis du har brug for flere råd eller bare for at snakke, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116 111. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen