Brev
Ateist i en muslimsk familie.
Hej.
Jeg sidder i et lille problem.
Jeg er ateist (ja, jeg spiser svinekød og den slags, når jeg er sammen med andre), men lever i en muslimsk familie.
Men mine forældre ved faktisk ikke, at jeg er ateist, det er kun mine venner som kender til det.
Synes det allerede nu kan give problemer, at de ikke kender til det.
Jeg kommer bl.a. ikke til at træne i 3 uger, fordi der er “ramadan”.
Og så kommer jeg heller ikke til at spise derhjemme før solnedgang.
Jeg vil egentlig gerne ud med det her til min familie, men ved dog ikke, om det så er en god ide.
Håber I kan komme med forslag til, om jeg bør komme ud med det eller ej.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det er stærkt, du har gjort dig tanker om, hvad du står for. Og ikke mindst har mod på at skrive herind. Jeg vil gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg forstår godt, du synes, det er svært. De fleste børn er ikke interesserede i at såre deres forældre. Derfor kan det være så svært at skulle sige noget, man ved, de ikke vil kunne acceptere, eller vil gøre dem kede af det.
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig to ting.
1) du lever i et demokratisk land, hvor der er religionsfrihed. Det betyder, du selv bestemmer, hvad du tror på. Det er din rettighed.
2) det er dine forældre, der har ansvaret for dig, indtil du er 18 år. Det betyder, at dine forældre, indtil du er 18 år, har ret til at bestemme, hvordan de vil opdrage dig – f.eks. hvilke ting, I skal deltage i. Det kan altså godt være, at de stadig vil have, at du skal deltage i ramadanen.
Når det er sagt, lyder det som om, du synes, der er mange problemer forbundet med det, at dine forældre ikke ved, du er ateist. Når du skriver, at du ikke kommer til at træne, fordi der er ramadan, lyder det som om, du føler dig begrænset af din families religion. Det taler for, at du skal fortælle dine forældre om det.
Jeg kender jo ikke til din familie og har derfor ingen mulighed for at forudsige, hvordan de vil reagere, hvis du vælger at sige det til dem. Men det vil måske være en god idé at forberede grundigt hvor, hvornår og hvordan du vil sige det.
Det kan være en god ide, at vælge et sted og et tidspunkt, hvor I alle har god tid og er nogenlunde i ro. Det kan for eksempel være i weekenden eller en aften, efter skole og arbejde er overstået.
Det kan måske hjælpe dig at prøve at forudse, hvilke spørgsmål eller bekymrede tanker, der måske vil komme. Så har du et godt svar parat, som måske kan gøre dem lidt trygge.
Måske kunne det også være rart for dig at snakke om dine tanker med nogen, der har god erfaring med netop det dilemma, du har omkring religion. Der findes en gratis og anonym rådgivning, der hedder Red Center, og de er rigtig gode at snakke med. Du kan komme ind på deres hjemmeside via det her link: Red Center (Etnisk ung).
Jeg håber, mit svar har sat lidt tanker i gang, som kan hjælpe dig til at få en god snak med dine forældre. Ved at skrive herind har du vist stor styrke og mod. Det håber jeg du kan bruge videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen