At være pårørende til en selvmordstruet stofmisbruger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak fordi at vil dele dine følelser og tanker med BørneTelefonen. Det er helt okay at du ikke har et konkret spørgsmål. Som du selv skriver, så kan det være en lettelse bare at få sine følelser ud.

At være pårørende til en misbruger kan være utrolig hårdt og opslidende. Som pårørende vil man jo gerne hjælpe ens kære med at komme ud af misbruget. Som jeg kan læse i dit brev, gør det rigtig ondt på dig at se, at din bror ikke har det godt.

Fordi at der er så mange følelser på spil, er det naturlig at man bliver nødt til at passe på sig selv. Det er derfor ikke unormalt, at man har brug for at trække sig. Selvom det er normalt og forståeligt, at man som pårørende skal passe på sig selv, så føler mange føler skam og skyld over det. Er det mon nogle følelser, som du kan genkende? Hvis ja, mon du har delt dem med en voksen?

Jeg spørger fordi, at det lyder til at du længe har følt et stort ansvar for din bror, og måske stadigvæk føler det? Fra unges breve ved vi, at det kan være rigtig godt at få snakket om sine følelser, når man er pårørende til en misbruger. Som pårørende kan man gå og samle på mange følelser, som kan være sundt at få delt med en voksen.

Nogle kommuner tilbyder gratis psykologhjælp til unge mellem 15-25 år. Hvis du har lyst til at se, om din kommune tilbyder det, kan du trykke her.

Hvis du tænker, at du måske gerne vil tale med nogen, er der også “KABS”.  De har erfaring med at hjælpe misbrugere ud ad misbruget, men også de pårørende. De har et tilbud som hedder “Dit Rum”, som er for børn og unge op til 24 år, hvis søskende eller forælder er misbruger. I Dit Rum kan møde andre unge, som står i den samme situation som dig.

Selvom at du skriver, at du ikke har overskud til at hjælpe din bror, så lyder det i mine ører til at du stadigvæk gør meget for ham. Fx skriver du, at du ikke synger derhjemme, når han har det dårligt.

Jeg synes, at det er en stor skam, at du ikke kan synge derhjemme, når det giver dig meget glæde. At du ikke kan synge derhjemme, lyder til at være et stort tab for dig. Er det rigtig forstået?

Jeg tænker derfor på, om det ikke kunne være en ide at finde et andet sted, hvor du kan synge? Måske i et kirkekor, et kor på din skole, eller måske kan du gå til sang. Jeg tænker, at det kunne være dejligt for dig at lave noget, som kun er for din skyld – hvor det er okay, at du kun tænker på dig selv.

Jeg håber, at jeg har kunne hjælpe dig lidt. Du er selvfølgelig velkommen til at ringe til os, hvis du igen får brug for at dele dine tanker og følelser. Vi sidder klar på 116111. Vi vil også gerne hjælpe dig med at finde ud af, om der er gratis psykologrådgivning til unge i din kommune, hvis du har lyst til det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.