Brev
At sove sammen med sin kæreste
Hej BørneTelefonen
Jeg har en kæreste, og ham har jeg været sammen med i ca. 3 måneder. Jeg er rigtig glad for ham. Min mor har altid være den meget overbeskyttende type, og det irritere mig grænseløst.
Jeg har sovet sammen med min kæreste et par gange, og han er den første dreng jeg nogensinde har sovet sammen med.
Jeg lyver altid for min mor om, at jeg sover hos en veninde, fordi jeg ikke må sove i samme seng med drenge.
Det skal lige siges at jeg er 15 og min mor kommer fra Polen. Jeg ville gøre alt for at hun ikke var så overbeskyttende, fordi min kæreste betyder meget for mig.
Hvad skal jeg gøre for at hun stoler på mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige pige
Jeg fornemmer på dit brev, at det er noget, du tænker meget på, og at følelserne fylder meget inde i dig. Det er helt forståeligt. Jeg ved, at det kræver meget mod at skrive ind til os for at få hjælp. Du skal vide, at jeg rigtig gerne vil hjælpe dig.
Jeg ved fra andre drenge og piger på din alder, at det betyder meget, at man får mere og mere plads til selv at kunne bestemme. På den måde mærker man, at ens forældre har tillid til, at man godt kan passe på sig selv.
Du er ved at blive en ung voksen. Derfor er det normalt, at man bliver mere selvstændig. Det er helt normalt og forståeligt. Og det er vigtigt, at ens forældre bakker op om ens voksende selvstændighed.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du og din mor får taget jer en snak. Det virker til, at I måske allerede har haft det Men måske kan man prøve endnu en gang, på en lidt anden måde.
En mulighed er, at du får lidt hjælp til, at der bliver talt med din mor om regler og plads til selvstændighed. Det kan f.eks. være, at du har en far eller noget andet familie, der kan hjælpe med sådan en snak?
Det kan også være, at din kærestes forældre kan tale med din mor om, at du og din kæreste får lov at sove i seng sammen? De kan hjælpe ved, at tale med din mor om hvorfor de ikke ser det som forkert. Måske kan de lave nogle nye aftaler sammen. Kunne det mon være en mulighed?
Det kan også være, at du kan bruge noget tid på at skrive dine tanker og følelser ned til din mor. Bagefter kan du fortælle din mor, at du gerne vil snakke med hende, bare jer to. Måske hjælper det at gå en tur, eller gøre noget aktivt sammen.
Når I skal have snakken, så er du forberedt, og har gjort dig tanker omkring det. Du kan forberede din mor på, at du gerne vil sige noget først. Hun må ikke afbryde, eller sige noget før du er færdig.  Bagefter er det hendes tur. Der gælder det så omvendt, at du heller ikke må sige noget, men bare lytter.
Nogle unge oplever, at deres forældre har et andet syn på regler og “rigtigt og forkert”, når de har en anden baggrund end dansk.
Det kan indimellem gøre det svært, når man skal tale om, hvad man som ung dansk pige må og ikke må. Det kan være svært, fordi man måske føler, at man ikke må de samme ting som andre. Er det mon noget, du kan genkende?
Din mor bestemmer stadig over dig til du bliver 18 år.
Men du har ret til at sige din mening, og jeg tænker, at det er vigtigt at du og din mor får en snak om, hvad det gør ved dig, når du føler, at din mor bliver overbeskyttende.
Jeg ved, at det kræver vildt meget mod at gøre. Men det er jeg ikke i tvivl om, at du har. Ved at I får en snak, hvor I prøver at forstå hinanden, så kan I måske komme frem til en aftale.
De kærligste tanker
BørneTelefonen