at flytte hjemmefra

hej børnetelefonen!

jeg bor sammen med min mor og min far, men det fungere ikke rigtig mellem min mor og jeg.. jeg fortæller hende intet, hun lyver for mig, og på det seneste er hun begyndt at tage min mobil og læste mine beskeder, mens hun tror jeg sover..

lige nu går jeg på efterskole, hvilket jeg har valgt at gøre fordi jeg ikke kan holde ud at bo sammen med min mor.. efter jeg stardede på efterskole blev mit forhold til min mor lidt bedre, da jeg kun var hjemme i weekenden. men nu er jeg blevet smidt ud, og bor hjemme igen..

mit forhold til min mor har aldrig været værre. jeg sover ude så tit som muligt, fordi jeg ikke kan lide at sove hjemme når hun er der. (da hun kan finde på at komme ind og læse mine beskeder når jeg sover) jeg har sagt til hende flere gange at jeg gerne vil flytte hjemmefra, men hun siger jeg ikke må. hvad skal jeg gøre?

jeg kan ikke holde ud at bo sammen med hende mere. jeg håber virkelig på at mine forældre bliver skilt, så jeg kunne bo hos min far, men jeg tror ikke ligefrem det kommer til at ske.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15Tak for dit brev. Det lyder til, at du er i en svær situation. Jeg håber, at jeg med det her svar kan hjælpe dig lidt på vej i en god retning.Det lyder til, at du og din mor er kommet ind i et rigtig svært mønster - og at du er ked af, at det er sådan. Jeg vil gerne rose dig for, at du tænker, at du gerne vil have gjort noget ved den her situation - du skriver ind til BørneBrevkassen, og det er en måde at handle på for at gøre tingene bedre. Det er flot, at du kan handle på det, der er svært.Det lyder til, at det er rigtig ærgerligt, at du ikke er på efterskolen mere - i hvert fald fordi, at du og din mor havde det godt, da du boede på skolen. Nu er du så hjemme igen, og tingene er åbenbart blevet, som de var før med dig og din mor. Jeg tænker på, om du og din mor har talt sammen om, at du er ked af, det går så skævt mellem jer? Måske ved hun godt, at du tænker på det - måske er hun ikke helt klar over det?Under alle omstændigheder, så tænker jeg, at det måske kunne være godt at tage en snak med din mor om, hvordan du har det med jeres forhold. Det kan være, at du har overvejet det, og du ikke synes, det lyder som en god idé, men så kan det være, at du kunne prøve at starte samtalen på en lidt anderledes måde. Du kunne for eksempel prøve at skrive et brev til hende, som en start, hvor du beskriver noget af det, der er svært, og så kunne I tage samtalen derfra.Du kunne også spørge hende, om I kunne lave en aftale om at gå en tur sammen en dag, bare jer to og prøve at åbne op for det, du tænker på i forhold til din mor. Det kan være, at du nu tænker, at det har du slet ikke lyst til. Måske vil du helst bruge så lidt tid sammen med din mor, som muligt. Men grunden til, at jeg foreslår, at I gør noget sammen og taler om tingene er, at sådan nogle problemer kan blive større af, at man prøver at undgå hinanden og undgå at tale om problemet. Dét, at din mor læser dine beskeder, som selvfølgelig ikke er rart, er måske et tegn på, at hun gerne vil indvies i dit liv - hun vil måske gerne vide, hvad du går og laver, og hvad du tænker på.Så selvom du måske føler, at du er vred på hende, så tror jeg, at du kunne få noget godt ud af at prøve at lægge irritationen eller vreden på hylden for en stund og se, om hun ville have en bedre tilgang til dig, hvis du viser hende, at du gerne vil have en samtale med hende og lytte til, hvad hun siger.Det er ikke i orden, at hun læser dine beskeder - og det ville være fint, hvis du kunne sige det til hende, så du viser hende, at hun overskrider en grænse, når hun læser dine private beskeder.

I forhold til at flytte hjemmefra, så kan man ikke vælge at flytte hjemmefra, når man er under 18, som du er. Så hvis det ikke er en mulighed, og når det er sådan, at du skal bo derhjemme, så ville det måske være værd at prøve at tale med din mor om, hvordan du har det med hende?

Det kan også være, at du og din mor kan få noget familierådgivning fra den kommune, som du bor i. Det kan du prøve at undersøge på kommunens hjemmeside, hvis du nu ikke oplever, at det hjælper at tale med din mor.

Jeg håber, at I kan få talt lidt om tingene og at det vil hjælpe, - og at du kan få sagt, at du gerne vil have dine grænser respekteret. Ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Enten her i BørneBrevkassen eller så kan du ringe, sms´e eller chatte med BørneTelefonen.De bedste hilsener  BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.