Arbejde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Du beskriver super flot, hvordan det er at arbejde for din far og jeg kan læse, at du har reflekteret så fint over din fars reaktioner. Stor respekt til dig for at læse, hvordan du kæmper og kæmper for at gøre det godt. Puha, det må være hårdt ind i mellem.

Jeg kan godt læse, at du ikke føler dig forstået, og det forstår jeg godt, for det er ikke altid sjovt at skulle arbejde for ens forældre.

Først vil jeg sige til dig, at det er sejt, at du har haft mod til at starte med et job hos din far, og at du har valgt at kæmpe for at ændre på arbejdsforholdene i stedet for at sige op - også selvom du har haft lyst. Jeg ved fra andre, der har haft arbejde hos deres forældre, at det kan være rigtigt svært.

Du er virkelig tydelig i dit brev omkring, hvad der ikke er godt for dig….Har du mon fortalt din far i en stille stund, hvad det gør ved dig, når han presser dig eller ikke accepterer dine grænser. Jeg tænker, det er vigtigt, at din far får besked på, hvad du føler for, at han kan begynde at øve sig i at ændre sig, for det er bestemt ikke i orden, at han opfører sig, som han gør. Det er vigtig at han også er en god leder for dig. Derfor er det godt at tale om og afstemme forventninger og rammerne for abejdet. Det kan være at du kan fortælle din far, hvad du har brug for fra ham som din leder/chef. Det kan være at du har brug for, at han er mere konkret i sine udmeldinger om arbejdsopgaven (hvornår, hvordan, hvor længe osv.)? Det kan være at han har brug for, at der er tidspunkter, hvor det er bedst at du spørger ham om din tvivl under løsning af opgaven. Måske vil det være godt at kalde ham ved sit navn på arbejdet og far derhjemme. For at lave en skelnen mellem hjem og arbejde?

Kunne du få hjælp af din mor til at snakke med din far? Jeg ved godt, at det kan være en svær snak at tage, og at din far måske også vil forsvare sig lidt, men jeg tror, det er vigtigt, at han få en chance for at ændre på sig. Det kan også være, at I skal snakke om, at der kan være andre muligheder for job til dig, som ikke er hos din far, hvis du har overskud til at tænke den tanke. Jeg tænker, at det er vigtigt, I passer på hinanden i familien, så ikke at arbejdsstemningen tages med hjem, for så kan I aldrig holde fri fra de dårlige stemninger, der kan opstå på arbejdet.

Du kan som en hjælp bruge dit brev og svaret at snakke ud fra, eller du kan skrive de ting ned på et stykke papir, der gør der ked af det og de ting, der presser dig. Det er godt at have som en støtte, fordi man nogen gange godt kan tabe fokus i sådan en snak. Jeg tænker, at det er vigtigt at din mor hjælper med at skabe en stemning, der ikke handler om, at det er skæld ud til din far, men handler om, at det lige nu ikke er godt for dig at være på arbejde hos din far med de opgaver, han presser dig til, og at han glemmer at anerkende dig for dit arbejde. Du har ligeså meget brug for anerkendelse som alle andre, selvom du er hans datter!

Jeg håber, du kan finde lidt mere mod til at få en snak med dine forældre. Hvis det hele er for meget lige nu kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.