Brev
Anoreksi
Kære BørneTelefonen
Jeg har fået en spiseforstyrrelse og jeg vil sygt gerne af med den.
nu er det jo snart sommerferie og i sommerferien siger mine forældre og lægen at de stadig skal styrer det med maden altså følge en kostplan, (jeg hader det)
så det gør måske at vi ikke kan komme på ferie, men det vil jeg rigtig gerne og jeg føler at jeg er klar til at styrer det selv nu altså det med maden ,men mine forældre siger at jeg ikke er klar.
Jeg ville bare så gerne selv styrer det og så spise normalt jeg (vil hellere tage på end at tabe mig)?hvis vi tager af sted på ferien og jeg selv for lov til at styrer det.
Har du et godt råd til mig?
Kh pigen som vil have det som det var før
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Jeg kan godt forstå du gerne vil af med din spiseforstyrrelse og at du er frustreret over at I måske ikke kan komme på ferie, fordi du skal følge en kostplan.
Hvad mon det er der gør at dine forældre og lægen ikke tror, at du selv er klar til at styre hvad du spiser? Mon det er fordi de er bekymrede for at du kommer til at tabe dig igen, så I bliver nødt til at starte forfra? Eller tænker de måske at det kun er pga. ferien at du vil spise normalt? Jeg ved fra andre unge, at der ofte er en god grund til at deres forældre ikke synes, de er klar til selv at styre hvad de spiser. De fleste ved også at deres forældre i virkeligheden gør det fordi de tænker, at det er for deres barn bedste – selvom det nogle gange kan være surt.
Men hvis du kan mærke langt ind i dig selv at dine forældre ikke har ret, og er sikker på at du selv vil kunne styre at spise normalt (også efter I er kommet hjem fra ferie), så synes jeg at du skal snakke mere med dem om det. Det kunne måske være en idé at du foreslog et tidspunkt, hvor du og dine forældre i ro og mag kunne snakke om hvad de tænker der skal til før de tror, at du selv kan styre det? Det kan også være at I, når I snakker sammen, kan finde en god mellem-vej, så I måske alligevel i ferien kan lave mange hyggelige ting, selvom I ikke tager væk?
Det at du gerne vil have det som før og hellere vil tage på end at tabe dig er første skridt på vejen til at få det bedre. Det er flot at du er noget dertil. Jeg håber, at du vil holde fast i det gå-på-mod, og får mulighed for at vise dine forældre at du selv arbejder for at få det bedre.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle have brug for det.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen