Anoreksi

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12.

Jeg kan godt forstå du gerne vil af med din spiseforstyrrelse og at du er frustreret over at I måske ikke kan komme på ferie, fordi du skal følge en kostplan.

Hvad mon det er der gør at dine forældre og lægen ikke tror, at du selv er klar til at styre hvad du spiser? Mon det er fordi de er bekymrede for at du kommer til at tabe dig igen, så I bliver nødt til at starte forfra? Eller tænker de måske at det kun er pga. ferien at du vil spise normalt? Jeg ved fra andre unge, at der ofte er en god grund til at deres forældre ikke synes, de er klar til selv at styre hvad de spiser. De fleste ved også at deres forældre i virkeligheden gør det fordi de tænker, at det er for deres barn bedste – selvom det nogle gange kan være surt.

Men hvis du kan mærke langt ind i dig selv at dine forældre ikke har ret, og er sikker på at du selv vil kunne styre at spise normalt (også efter I er kommet hjem fra ferie), så synes jeg at du skal snakke mere med dem om det. Det kunne måske være en idé at du foreslog et tidspunkt, hvor du og dine forældre i ro og mag kunne snakke om hvad de tænker der skal til før de tror, at du selv kan styre det? Det kan også være at I, når I snakker sammen, kan finde en god mellem-vej, så I måske alligevel i ferien kan lave mange hyggelige ting, selvom I ikke tager væk?

Det at du gerne vil have det som før og hellere vil tage på end at tabe dig er første skridt på vejen til at få det bedre. Det er flot at du er noget dertil. Jeg håber, at du vil holde fast i det gå-på-mod, og får mulighed for at vise dine forældre at du selv arbejder for at få det bedre.

Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle have brug for det.

Kærlige hilsner,

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser