Brev
anmeldelse af vold
hej børnetelefonen.
jeg er en dreng på 15 år som tidligere har oplevet vold fra min far.
jeg valgte dog at flytte fra ham som 12 – årig.
mine brødre bor dog stadig hos ham og har ændret sig til at ligne ham nu.
jeg overvejer at anmelde ham for vold, men er det for sent at anmelde det nu,
jeg har ikke før turde fortælle nogen om det eller snakke om det generelt.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er ikke for sent at fortælle, hvad du har været udsat for. Det kan man altid gøre, også selv om det er noget tid siden, at det er sket.
Jeg tænker, at det har været hårdt for dig at gå med dine oplevelser alene. Den vold din far har udsat dig for kan jo ikke gøres om, men det at du tør tale om det, kan være en hjælp for dig. Når man går alene med tankerne, kan de komme til at fylde rigtig meget. Det er sejt, at du er nået dertil, hvor du tør sige det højt.
Dine brødre bor jo stadig hos din far, så derfor tænker jeg, at det også vil være en hjælp for dem, hvis der bliver gjort noget ved det. I alle kommuner er der ansat rigtig dygtige folk til at hjælpe familier, hvor de voksne af en eller anden grund ikke passer godt nok på børnene. Det kan være familier, hvor de voksne slår, hvor de voksne drikker eller hvor de har andre problemer, der går ud over børnene. For at hjælpe børnene, prøver man at hjælpe forældrene til at lære andre måder at reagere på, når de er pressede - så de ikke ender med at slå, råbe eller på andre måder gøre børnene ondt.
Så jeg tænker, at det kunne være godt, hvis din kommune fik at vide, hvad der foregår - og hvad der også foregik, dengang du boede hos din far. Man kan godt selv ringe til kommunen, men mange børn og unge synes, det er lidt overvældende. Så måske vil det være rart for dig at få hjælp fra en voksen. Mon du kan komme i tanke om en voksen, du kan tale med?
Her på BørneTelefonen har vi også hjulpet børn og unge, der havde brug for at tale med kommunen. Man kan få hjælp fra en bisidder fra BørneTelefonen, som kender til børns rettigheder, og som f.eks. kan hjælpe med at kontakte kommunen og sørge for, at de lytter til, hvad man har at fortælle. Så hvis du f.eks. er bekymret for dine brødre, kan bisidderen hjælpe dig med at forklare det, så både dine brødre og din far kan få den hjælp, de har brug for. Du kan få en bisidder ved at ringe til os på 116111, og hvis du lige vil høre lidt mere om det, før du beslutter dig, er det også en mulighed. Du er nemlig anonym, når du ringer til BørneTelefonen.
Mange tanker fra BørneTelefonen