Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind og beder om hjælp.

Der kan være rigtig mange grunde til, at din søster har det, som hun har det. Men det lyder ikke som om, at hun trives og at hun går alene med det.

Du og dine forældre er bekymrede, og ønsker at hjælpe din søster. At du skriver herind, fortæller mig, at du ønsker at alle skal have det godt. Det er meget betænksomt af dig. Du skal bare huske, at det også kan være svært for dig at stå med. Du skal også huske, at du har din skole og dine venner, som du skal passe. Så lad os se, om der er nogle muligheder, du måske kan give videre til dine forældre. Derfor tænker jeg, at du kan vise mit svar her til dem?

Det er sådan, at når din søster er under 18 år, så er det dine forældre der bestemmer. Og når de er så bekymrede for din søster, så kan de bestemme, at det bedste er, at din søster skal til lægen. Nogen læger kører også ud på hjemmebesøg, hvis I er i tvivl om, om I kan få din søster afsted. Måske det kunne være en mulighed? Det er i hvertfald vigtigt, at dine forældre sammen med hende, finder ud af, hvad der gør, at hun har det som hun har det. Lægen kan hjælpe med at vurdere, om hun skal have en psykolog eller noget andet.

Har dine forældre mon tænkt på at tale med din søsters skole? De kan tale med lærerne om, om der er sket noget i skolen, som kan have gjort din søster ked af det. Det er også godt at snakke med læreren og få skolens hjælp, for hvis din søster ikke vil i skole, kan det være at de kan hjælpe med at finde en løsning, der kan gøre det nemmere for din søster at komme afsted.

Til sidst vil jeg foreslå, at dine forældre ringer til vores ForældreTelefonen. Det er en rådgivning, ligesom BørneTelefonen, men for voksne der har brug for hjælp til, hvordan de bedst hjælper og passer på deres børn. Her kan dine forældre tale anonymt med en sød rådgiver om deres bekymringer, og hvordan de kan hjælpe din søster. De kan læse mere om ForældreTelefonen her, hvor de også finder telefonnummer og åbningstider: https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen

Jeg håber, at mine forslag kan hjælpe lidt. Du skal endelig ikke stå alene med det! Så det er også vigtigt, at du får lov at tale åbent om, hvordan du oplever det hele.

Din søster er heldig at have dig og dine forældre. Du har allerede gjort meget for at hjælpe hende - godt gået af dig!

Jeg sender dig og din familie rigtig mange tanker.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.