Angst

Hey
Jeg hvad ikke om jeg har angst for jeg har fådt nogen angstanfald og jeg har talt med min plejemor om det men hun forstår ikke hvad jeg føler og det er virkelig svært når jeg ikke hved hvad jeg skal gøre vis jeg for et angstanfald

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig

Hvor er det godt, du skriver til os, og jeg kan sagtens forstå, du har brug for at dele det her med nogen.

Du fortæller mig tydeligt og klart, hvordan du har det i øjeblikket, og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Her på BørneTelefonen er der mange børn der både skriver og ringer ind, fordi de har angstfølelser. Det er helt normalt at føle sig bange. Jeg kan godt forstå, at det er meget ubehageligt at få et angstanfald eller flere, som du fortæller, du har oplevet.

Det, der er vigtigt er, at tale om det med nogen. Og det kan jeg se, du har prøvet med din plejemor. Det er rigtig godt, at du fortalte det til hende – det synes jeg er både modigt og stærkt af dig!

Det kan godt være lidt svært for nogle mennesker at forstå, hvordan det føles at få et angstanfald, hvis de ikke selv har prøvet det. Det kan være, det er derfor din plejemor ikke helt kan forstå, hvor ubehageligt det føles, og hvordan hun kan hjælpe.

Jeg tænker, om du måske har en anden person i dit liv, som du stoler på udover din plejemor, og som du kan fortælle det til? Det kan f.x. være en ven eller veninde, en veninde’s mor, eller måske en lærer du godt kan li’? Mon du kan komme i tanke om nogen?

Det kan være, at nogle af dem selv kender til de følelser, du går med. Men selvom de  måske ikke gør, er det stadig rart at få fortalt nogen om, hvordan man har det. Svære følelser kan pludselig føles lidt lettere, efter man har fået luftet tankerne.

Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går og bærer på sådan noget her selv. Så kan man nemlig godt komme til at føle, at man er den eneste, der har det på den her måde. I virkeligheden er der rigtig mange – både børn, unge og voksne – der har angstfølelser engang imellem. Det er faktisk mere normalt, end man måske tror.

Derfor er det også vigtig for mig at understrege, at der ikke er noget i vejen med dig, fordi du har det på denne her måde. Livet kan godt være lidt svært en gang imellem, og det er helt normalt at reagere på det.

Fordi du gerne vil vide, hvad du skal gøre, når du oplever et angstanfald, giver jeg dig lige et link til BørneTelefonen’s guide til det at være bange, utryg eller angst. Her er der rigtig mange gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man oplever angst. Der er også nogle rigtig hjælpsomme videoer, der forklarer om angst.

Jeg tænker uanset hvad, at det vil være rigtig godt for dig at tale med nogen, som kender til det at ha’ angst. Derfor lægger jeg lige et link til dig til AngstTelefonen som er en helt anonym rådgivning. De er lidt ligesom BørneTelefonen men mere fokuseret på angst. Rådgiverne på AngstTelefonen ved rigtig meget om angst og er vant til at tale med børn og unge. De gør alt, hvad de kan for, at du kan føle dig tryg, når du ringer. Deres telefonnummer er 82306070.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive til os igen her på BørneTelefonen eller ringe til os på 116111, hvor der altid sidder en voksen klar til at tale med dig. Så kan vi sammen prøve at finde ud af, hvordan du får det bedre. Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med!

Jeg tænker, det her er første skridt på vejen, til at du får det bedre, og det er en virkelig god ting! Du har allerede vist en indre styrke ved at skrive til os – det er et rigtigt godt tegn.

Jeg tror på, at du kan få det bedre, og jeg håber på, at mit brev hjælper dig. Hvis du har brug for mere hjælp, er du som sagt meget velkommen til at kontakte os igen. Vi er her for at hjælpe børn som dig 🙂

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.