Brev
Anderledes selvskade
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Hej,
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare mit problem men jeg giver det et forsøg.
Jeg har et mega stort temperament, og ofte bliver jeg så sur at jeg nærmest kommer ind i en helt anden verden og det eneste der kan få mig tilbage til virkeligheden er smerte, så det jeg gør når jeg bliver rigtig sur, er ofte at slå min knytnæve rigtig hårdt ind i væggen eller døren eller noget helt tredje.
Det medfører at jeg rigtig ofte går rundt med sår og blå mærker på mine hænder. Hvilket er super svært at skjule så ofte ligger andre mærke til det og spørger ind til det, og det er virkelig ikke noget jeg har lyst til at snakke om.
Mit temperament bruser ofte op, hvis jeg fx syntes at vi får en mega uretfærdig skoleopgave får eller jeg kommer op og skændtes med en lærer.
Jeg spiller fodbold i min fritid på ok højt plan, og her er mit problem også temperamentet, jeg får mange gule og røde kort for voldsom opførsel.
Det her er ikke noget jeg tør fortælle til mine forældre. Jeg går på efterskole så de har ikke set mine sår.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg har overvejet at tale med min lærer om det, da vi har et meget tæt bånd. Men jeg er bange for at hun siger det videre til mine forældre eller nogle af de andre lærere.
Håber i kan hjælpe mig på en eller måde.
Det har ihvertfald været helt befriende at få skrevet det hele ned, da det er noget der fylder rigtig meget for mig.
Hilsen M
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg synes du er rigtig god til at beskrive problemet, og jeg kan godt forstå at dit temperament frustrerer dig og gør dig ked af det. Det må ikke være rart at føle at dit humør er ude af kontrol. Det er jo ikke sådan du har lyst til at være! Du har allerede taget det første skridt på vejen til at få det bedre ved at skrive herind. Og du har mærket, at det har været helt befriende at få skrevet det ned - at du har delt det som fylder rigtig meget i dig. Det synes jeg er super godt, at du mærker efter, hvad der sker i dig, når du deler bekymringer. Du har allerede en god lærer i dine tanker. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre så du kan få det bedre.
Der findes forskellige former for selvskade, og jeg giver dig ret i, at din er en anderledes form. Du skader nemlig ikke dig selv for at ’flygte fra virkeligheden i et øjeblik’. Det virker mere til, at du skader dig selv for at komme ’tilbage til virkeligheden’ og ud af ’raseri-boblen’. Det lyder som en måde for dig at genvinde kontrollen? Men det virker ikke rart for dig i det hele taget, når temperamentet løber afsted. Måske du også vil have glæde af at læse mere om selvskade på på www.selvskade.dk
Er det mon rigtig forstået at dit temperament, og det at du skader dig selv, er noget der er kommet efter du er startet på efterskole? Jeg tænker nemlig, at dine forældre måske ville have kendt til det. At gå på efterskole er for mange både en meget spændende tid, men også hård for mange. Det er nemlig ikke altid nemt at være væk hjemmefra. Mange har perioder hvor de føler sig ret alene og f.eks. tænker meget over, hvad andre tænker om dem og føler at skolen presser dem. Mon du også har oplevet det? Grunden til jeg spørger er, at hvis der er andre ting i dit liv, du synes er svære i øjeblikket, så kan det godt skubbe på et temperament der kan være svært at kontrollere.
Heldigvis findes der flere måder man kan få hjælp – både til at få bedre kontrol over sine følelser, når man bliver presset, og til at styre trangen til at skade sig selv. Jeg synes derfor det en rigtig god idé, at du fortæller det til din lærer, som du har et meget tæt bånd med. Det lyder som til hun kender dig godt, og jeg tror derfor heller ikke, at hun som det første vil fortælle dine forældre om det. Hun vil nok lytte og snakke med dig om de forskellige muligheder der er for få hjælp, så du kan få det bedre. Måske kender din lærer også til måder at ændre strategi, når du kan mærke at presset stiger inde i dig. Hvad tænker du om det? Hvis du ikke helt ved hvordan du skal få det sagt, så kan du skrive det til hende i et brev. Du kan evt. vise hende brevet du skrev herind og mit svar.
Jeg sætter et link ind til en lille film fra psykiatrifonden. Det er en øvelse som handler  om at tage toppen af vreden. I filmen taler de om depression, men det er altså ikke fordi jeg tænker, at der er en depression på spil hos dig. Det er selve øvelsen, som jeg tænker vil være med til at hjælpe dig på vej. Du kan se den her og læse mere på siden: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/depression/5-tag-toppen-af-din-vrede.aspx
Selvom du måske synes det er pinligt, at du kommer til at skade dig selv for at genvinde kontrollen, så tror jeg faktisk at mange ville kunne sætte sig ind i hvordan du har det, hvis du fortalte dem det du har fortalt mig i brevet. Der er måder at ændre på det, så du ikke når der ud, hvor du ikke selv kan holde til det. Jeg håber derfor du har mod til at tage det næste skridt og fortælle din lærer hvordan du har det.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms’e herind på 116 111, eller skrive til os på chatten.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen