Brev
Alvorlige skænderier med mor
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej
Jeg er en pige på 14, og jeg har rigtig mange, til tider alvorlige skænderier, med min mor. Sådan noget latterligt noget som sengetider. Det er i bund og grund lidt ligemeget med sengetider, men det er det princip, at jeg ikke må beslutte noget selv, selvom jeg er ansvarlig, jeg hader.
Det har jeg konfronteret min mor med et par gange, og det her endt i store skænderier. Jeg har sagt til hende, at jeg hun ødelægger mit liv, og det har såret hende, selvom hun prøver at skjule det.
Jeg blive meget ked af at skænes med hende, men jeg føler, det er det eneste jeg kan gøre, for at jeg kan få mine meninger igennem. Jeg vil bare gerne have et normalt forhold til min mor. Jeg er bange for at det kommer til at påvirke mit forhold til min mor i fremtiden alvorligt.
Hvad skal jeg gøre, for at få lov til mere, og for at få min forhold til min mor til at blive bedre??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at have disse opslidende skænderier med din mor. Og at du bliver usikker på, om det mon nogensinde bliver anderledes, og hvordan det kommer til at påvirke dit forhold til din mor fremover.
Jeg tænker, at det, der sker mellem din mor og dig, er helt almindeligt, og noget der sker i mange familier med teenagere.
I teenage- og ungdomsårene sker der er en masse forandringer med ens krop, men der sker også psykiske forandringer med én – man får humørsvingninger, men også en større lyst til og mod på at få større indflydelse på eget liv – at få lov til at bestemme mere og mere over sig selv. Man kan sige, at man gradvist løsriver sig fra sine forældre, jo mere moden man bliver. En forandring som kan være svær at håndtere for nogen (både den unge og forældrene).
Det er nemlig sådan, at ens forældre skal give slip – vise tillid og tro på at ens barn (der bevæger sig fra barn til ung til voksen) kan finde ud af det og håndtere den større medbestemmelse og frihed til selv at styre flere og flere ting i sit liv. Det kan være en følelsesmæssig udfordring for nogen forældre, fordi de et eller andet sted stadig ser en som deres lille barn.
I sådan en forandring kræver det måske også, at du viser din mor, at hun kan stole på, at du overholder de aftaler I har lavet, og at du ikke hver gang går ind i en ny forhandling – kan du følge mig? I skal nok begge give og tage.
En mulighed kunne være, at du sætter dig ned og skriver op, hvilke ting du gerne vil have mere indflydelse på – skriver op, hvad du mener, du godt selv kan finde ud at bestemme. Derefter kan du fortælle din mor, at der er nogen ting, du gerne vil tale med hende. Tror du, at du kan det?
Jeg tænker, at I måske kunne indgå nogen konkrete aftaler (som selvfølgelig skal justeres jo ældre du bliver)
Du er på et tidspunkt kommet til at sige, at hun ødelægger dit liv, og du kunne godt mærke, at det måske har såret hende. Når mennesker skændes, kan man kommer til at sige ting, man måske ikke mener. Jeg tænker, at I måske skal blive bedre til at blive gode venner igen – at I får tilgivet hinanden. Måske det også er noget, du kunne snakke med din mor om?
Når det er sagt, tænker jeg ligeledes, at det måske ikke kun er dig, der har såret din mor – måske har hun også såret dig?
Tror du, at du kunne fortælle din mor, at du også bliver ked af det, at du er trist og bekymret over, hvordan I har det sammen? At du har brug for hende – men ikke kun som en styrende mor, der har svært ved at give slip på dig.
Måske du kunne finde en voksen, du har tillid til, der kunne lytte til dig og støtte og hjælpe dig med at få et bedre forhold til din mor. Måske den voksne kunne være sammen med dig og din mor, når I sætter jer ned og skal tale tingene igennem. Tror du, at det kunne være en mulighed? Det kunne måske være din far, eller et andet familiemedlem, en ven af familien eller måske en lærer fra din skole eller din sundhedsplejerske…
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale din situation i gennem med en af vores rådgivere der. Vi vil gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen