Altid den sidste!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årig pige

Tusind tak for dit brev. Du fortæller så fint, hvordan det føles for dig. Jeg kan godt forstå, det føles trist at blive spurgt, men at dit svar først skal accepteres af din søster.

Jeg ved jo ikke hvorfor dine forældre siger, at din søster også skal accepterer dine forslag. Det kan der mange være grunde til. Måske er det fordi dine forældre ønsker, at I alle skal have lyst til det, I beslutter, så alle bliver glade. Måske er din søster er ved at være teenager og derfor reagerer anderledes, og dine forældre vil undgå, at der kommer dårlig stemning. Det kan også være at både din søster og dine forældre oplever det helt anderledes end dig.

Det virker så stærkt, at du har prøvet at spørge din forældre om hvorfor. Det er jo lige præcis dine forældre, som har ansvaret for jer børn og dem som i sidste ende bestemmer. Selv om forældre bestemmer, kan de vælge at give plads til jer børn, så I lærer at sige jeres mening og have medindflydelse. Det kan forandre sig med tiden, så jo ældre I bliver, jo mere medindflydelse kan I få. På den måde lærer I at have medbestemmelse, samtidig med at de som forældre altid har ansvaret. Med tiden bliver I klar til selv engang at være dem som skal bestemme og beslutte.

Som børn har I ret til at sige jeres mening og den mening skal respekteres. Det er bare sådan at det i sidste ende er forældrene der bestemmer. Det betyder, at du har ret til at sige din mening og den skal respekteres, men det er dine forældre der bestemmer.

Måske vil du prøve at fortælle det til dine forældre en ekstra gang, hvordan det faktisk føles for dig. Hvis det er svært kan du måske vise dem dit brev og vores svar. Det kan være, det kan hjælpe jer til at få endnu snak, så du kan føle at din mening har en betydning.

Dine forældre er også meget velkomne til at ringe til vores ForældreTelefon på 53555557. Her kan de tale med andre voksne om, hvordan de kan hjælpe dig til at få det bedre med jeres familie beslutninger.

BørneTelefonen har også noget der hedder “Børn hjælper børn”. Her er det børn, der skriver og svarer hinanden. Måske vil det være noget for dig at kigge nærmere på det, for der er nemlig mange som dig, der har brug for at blive lyttet til. Jeg sender dig lige et link: Hvad er Børn Hjælper Børn?

Du er også altid mere end velkommen til både at ringe, sms eller chatte med BørneTelefonen på 111116

Bliv endelig ved med at sige din mening. Det er nemlig måden man får indflydelse på beslutninger både hjemme, i skolen, til  fritidsaktiviteter osv. Vi hepper på dig og ønsker dig masser af pøjpøj.

De bedste ønsker til dig fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.