Brev
alt for sur
hej jeg er 12 år gammel jeg elsker min mor men hun blever altid sur idag kald hun på mig men jeg kun ikke høre hende for døren var lukket jeg gik ud for at gø på toilet så når jeg gik ud kom min mor og så jeg var på gang hun sagde hvis du er har og du kan høre mig hvorfor kom du så ikke jeg sagde til hende at jeg var i værelset hele dag men hun tror ikke på mig hun var så sur og hun sagde det til min bro og han sagde hvorfor høre du ikke efter mor jeg sagde at jeg ikke kun høre hende så min bror og mor er sur på mig hun for altid min søster og brødre til at bliv sur på mig slev om de ved at jeg har ret men det kan de ikke sig for det er respekt løst jeg elsker min familie men nogle gang er min mor alt for sur
farvel børnetelefon
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige pige
Du har fuldstændig ret i, at din familie bør respektere dig og behandle dig ordentligt. Hvor er det dejligt, at du skriver herind for at få et godt råd.
Det er aldrig rart, når nogen i ens familie er sure på en. Det skaber en dårlig stemning, som ingen kan holde ud at være i.
Jeg vil foreslå dig, at tale med din mor om det. Fortæl hende evt. at du gør dit bedste, og at du elsker hende. Men at du bliver ked af det, når hun bliver så sur på dig. Hvis du har mod på det, kan du også tale med dine søskende om, at du bliver ked af det, når de bliver sure på dig.
Det bedste vil være at tale om et på et tidspunkt, hvor ingen er sure.
Du kan måske starte med at sige “Jeg har noget vigtigt, jeg gerne vil sige til jer. Og jeg har brug for at I lytter og ikke bliver sure”. Eller hvilke ord du nu synes passer dig bedst.
På den måde siger du højt, hvad du forventer at dem og får lagt op til at få en snak, hvor I allesammen har ret til at blive hørt. Også dig.
Du skal være velkommen til, at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 og tale det igennem med en af vores rådgivere. Måske du kan få nogle ideer til hvad du kan sige og hvordan du kan sige det.
Jeg håber, at du får en god snak med din mor og at I sammen finder en god tone imellem jer.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen