Alt for mange problemer

Kære bt

Jeg er en pige på 14 år og alt i mit liv går dårligt.

Jeg har kun 2 veninder/venner.

Min mor gik bort af kræft i år 2014.

Min far snakker engelsk og er ikke involveret i min skole eller så meget andet.

Min far er skibsingeniører og han plejede at sejle verden rundt imens han arbejdede men nu hvor min mor er væk og derfor ikke kan passe mig min søster kan han kun arbejde ved værkstedet her i Danmark. Dvs at han kun tjener halvt så meget som før…

Min søster er på efterskole hvilket er voldsomt dyrt og da mine forældre flyttede officielt til Danmark købte de en gammel faldefærdig går inde i en lille by med planer om at renoverer den. Men det har været voldsomt dyrt at renoverer hvilket resulterer i at jeg nu bor i et halvt færdigt hus der ligner et igangværende byggeprojekt.

Vi prøver at sælge huset men den eneste grund til noget ville købe det er hvis de kan købe nabohuset som var til salg ved siden af og aå rive begge huse ned og bygge noget stort. Men nabohuset er lige blevet solgt. Så nu er der ingen chance for at vi får vores solgt.

Jeg skammer mig over at tage nogen med hjem til mit frygtelige hus!

Jeg er lige begyndt til psykolog pga depressionen og stress… Min familie i Danmark er meget lille, vi bliver kun 7 mennesker til jul… Hver gang der er noget der skal fejres som jul, nytår eller fødselsdage er de mig der arrengerer det hele! Jeg lavede maden til jul sidste år! Og der var jeg kun 13 år!?

Hjælp… Hvad skal jeg gøre? Jeg vil gerne hjælpe min far med pengeproblemerne men han vil ikke lade mig hjælpe…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg er dybt imponeret over, at du tager så meget ansvar. Men jeg bliver også lidt bekymret – for så meget ansvar skal en pige på 14 år ikke have.

Du udfører en masse huslige opgaver. Du bekymrer dig om hussalg, renoveringer og pengenød.  Du har ikke engang din søster ved din side til at dele byrden med for tiden. Du har skrevet et brev, der er så velformuleret og detaljeret, så jeg forestiller mig, at du også i skolen er dygtig og pligtopfyldende. Du er kun 14 år, men som du beskriver dit liv, oplever jeg, at du tænker som en voksen.

Jeg forstår derfor godt, at du oplever, at du har alt for mange problemer. Og det er også helt naturligt, at du føler dig stresset og deprimeret. For midt i alt dit ansvar og alle dine opgaver med at holde sammen på familien til højtiderne osv., så er du jo også en pige der lige har mistet sin mor.

Depression og sorg går hånd i hånd. Din mor må have været en meget, meget vigtig person for dig, især fordi hun var den eneste forælder for jer piger, i de lange perioder hvor din far var ude og sejle. Kan det tænkes, at du ikke har fået så meget tid til at sørge over din mor, fordi de økonomiske problemer fylder rigtig meget?

Du spørger i dit brev, hvad du kan gøre. Jeg vil prøve at opdele det lidt.

Vedrørende pengeproblemer, så er jeg enig med din far i, at du ikke skal hjælpe. Det er din fars ansvar – og hvis ikke han kan få det til at hænge sammen, så kan han få noget hjælp. I Danmark kan man nemlig få hjælp, hvis man kommer ud i store økonomiske problemer. Fx kan kommunen hjælpe ham.

Jeg tror også, at din far helt vil have, at du koncentrere dig om dit liv nu, fx din skole, som han ikke kan hjælpe dig direkte med og dine venner - istedet for at få et fritidsjob. Du er i øvrigt også stadig for ung til at tage et job, som rigtig batter noget.

Vedrørende skammen over jeres hus:  Din far har ikke pengene til at gøre så meget lige nu og måske heller ikke kræfterne. Jeg gætter på, at huset er med til at give dig stress? Mit råd er, at du må indstille dig på, at sådan er det – ufærdigt. Det er svært, hvis du sammenligner dig med kammerater, som måske har flotte hjem. Så lad være med at sammenligne. Du er i en anden og formentlig sværere livssituation end dem, så ingen kan kræve, at dit hjem skal være perfekt. Jeg tror at dine venner kan både forstå og acceptere det, tror du ikke?

Det samme gælder, når du arrangerer familie-sammenkomster: Det skal ikke være perfekt. Kan nogle andre – gerne voksne – ikke også komme på banen og invitere til jul osv.? Eller lave mad og arrangere sammen med dig? Bed om hjælp fra din familie, eller skru ned for forventningerne til dig selv, hvis du kan.

Vedrørende venner: 2 venner er jo nok, hvis det er rigtige venner, altså nære venner som man virkelig kan dele ting med og føler sig tæt på. Oplever du, at dine venner er tæt på dig? Du kunne prøve at fortælle dem, om de bekymringer, du har? Det kan være, at de kan berolige dig lidt omkring det med jeres hus fx. Måske betyder det slet ikke noget for dem, hvordan du bor.

Jeg er rigtig glad for at læse, at du skal gå til psykolog. Dér vil du sikkert opleve, at du kan snakke om ting, du ellers ikke giver dig selv tid eller lov til at føle. Jeg tror, det vil hjælpe på både stress og depression. Skal du i øvrigt også på efterskole? Det kunne måske være godt for dig, for så kan du komme lidt væk fra alt det ansvar, du føler derhjemme.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe på 116 111 til os, hvis du vil tale med en rådgiver.
Pas på dig selv. Mange kærlige tanker til dig.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.