Alt er kaos

Hej

jeg er en pige på 14 år, fylder snart 15.Hele mit liv har været et kaos. Mine forældre gik fra hinanden da jeg var 2 måneder gammel. Min stedfar og min mor har været meget voldelige( mest min stedfar, både overfor mig og mine 2 mindre søskende. Det har både været fysisk og psykisk. Oven i det, har jeg svært ved at binde mig til folk og holde fast i dem, så jeg har ikke en som jeg kan stole 100% på, selvom min kæreste selvfølgelig er meget tæt på. Min far har skuffet mig hele mit liv, og har haft svært ved at overholde sine aftaler. Det er virkelig fustrerende. Jeg døjer også med selvskade og selvmordstanker. Jeg har i meget langt tid (½-1 år) haft ondt under mine ribben og i brystkassen. Jeg ved ikke om det har noget med min psykiske tilstand og gøre. Jeg magter ikke at gøre små ting som at skifte sengetøj, børste tænder, sætte hår osv… Jeg magter endda ikke at stå op. De er ulideligt at have det sådan. Min stedfar har en depression og både ham og min mor har døget meget med stress. Men jeg ved bare ikke hvad der er galt med mig! Håber virkelig at i kan hjælpe.

Ps. Går til psykolog, men tør ikk eat fortælle hende om det, da hun har ret til at underrette mine forældre hvis hun vurderer det til at være bedst for mig.

Håber virkelig virkelig at i har en idé om hvad der kanvære galt.

Tak på forhånd.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp for jeg kan læse, at du bøvler med en masse ting i dit liv. Jeg kan godt forstå, at du føler, at det hele er kaos og jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig.

Du skriver, at dine forældre blev skilt, da du var helt lille og jeg fornemmer, at du har boet med din mor og stedfar. Det lyder ikke som om, at det har været særlig trygt at være barn der –  du beskriver, at de har været voldelige overfor både dig og dine mindre søskende. Det er sådan, at alle børn har krav på at vokse op i en familie uden vold – alle former for vold er at betragte som omsorgssvigt og det er faktisk ulovligt. Hvis det er noget, der stadig står på, så er det rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til at stoppe det. Jeg tænker her, at jeg vil anbefale dig at involvere en voksen omkring dig, som du har et godt forhold til – det kunne være din psykolog, en bedsteforælder, lærer, sundhedsplejerske eller ven/veninde/kærestes mor eller far - en voksen som kan hjælpe med at stoppe de voldelig overgreb. De har pligt til at hjælpe dig med at få sat en stopper for det. Du skal vide, at hvis du ikke har en omkring dig, som du føler, at du kan snakke med, vi mulighed for at hjælpe dig med en bisidder fra BørneTelefonen. Du kan læse mere om vores bisiddere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder og du er også meget velkommen til at ringe på 116111, så kan du også tale med en rådgiver om det.

Du skriver, at du har gjort dig overvejelser omkring, om de symptomer, som du oplever fra din krop, kunne være relateret til din psykiske tilstand. Det tror jeg sagtens, at de kan. Det er helt normalt, at kroppen kan reagere på den måde, hvis man går og psykisk ikke er helt ovenpå. Det er ligesom kroppens måde at gøre dig opmærksom på, at der er noget, som I har behov for, at der bliver taget hånd om. Jeg er glad for at læse, at du allerede går til psykolog - og selvom det kan virke skræmmende at skulle fortælle hende omkring det hele, så tror jeg, at det vil være rigtig godt. Hun får jo netop de bedste muligheder for at hjælpe dig på den bedste måde, hvis hun ved alt om, hvad der foregår i og omkring dig. En anden mulighed kunne være at snakke med din læge.

Man får lidt et indtryk af, at du og din krop, lever i en stresstilstand pga. alle de ting, som du udsættes for – og det er rigtig vigtigt at få gjort noget ved. Lægen vil jo så også kunne vejlede dig nærmere i forhold til, om der kunne findes andre steder udover psykologen, hvor du kunne få hjælp. Man kunne godt lidt få et indtryk af, at der kunne blive behov for en endnu større indsats – netop når du også beskriver, at du døjer med selvskade og selvmordstanker. Jeg fornemmer, at det også er en reaktion på alt det andet, så igen tænker jeg, at det simpelthen er vigtigt, at du får bearbejdet alle de ubehagelige ting, som du har med fra din opvækst både, hvad angår vold og svigt fra din far.

Det er dejligt at læse, at du har en kæreste som du er glad for – og som er den, der står dig nærmest. Der er ikke noget at sige til, at du kan føle, at det er svært at stole på folk omkring dig, når du netop har oplevet, at de mennesker, der burde stå dig nærmest, har svigtet. Ved din kæreste mon hvordan, at du går og har det? Kunne du have mod på at snakke med ham om det? Jeg tror, at det kunne være rigtig godt for dig – for man har brug for støtte og opbakning. Måske han kunne tage med dig til lægen, hvis det er det, som du beslutter, der er det rigtige for dig. Eller måske hjælpe dig med at fortælle psykologen om det du har være udsat for, det kan også være et brev, du skriver til hende?!

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation samt et par muligheder for at komme videre. Jeg håber, at du kan bruge dem, og de kan hjælpe dig med at starte rejsen mod at blive en glad pige med ro i livet igen. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe eller sms'e til os på Børnetelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.