Brev
Alt er bare dårligt
Hej brevkasse,
jeg føler her for tiden at alt bare går mig imod, jeg er teenager men ikke i største grad.
Der er så mange ting der irritere mig fx. Mine forældre er blevet skilt og har stor gæld som jeg hele tiden tænker på,
jeg undre mig om krop er god nok, om mit tøj er godt nok, jeg får dårligt selværd føler jeg hvis jeg ikke kan lide det tøj jeg har på.
Min far har fået tilbagefald af alkoholisme efter ca 10 år som edrualkoholiker, men han prøver at “gemme” det lidt.
Min mor tilbyder selvfølgelig at snakke og det ville min far nok også hvis han vidste at jeg havde det sådan, men jeg syntes at jeg kommer til at give dem skylden for hvordan jeg har det…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Det lyder slet ikke som om, at det er helt let at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd, som kan være hjælpe dig.
Når man er teenager, er der masser af ting som fx tøj og krop, som optager ens tanker. Når man så skal bekymre sig om fx skilsmisse, kan jeg sagtens forstå, at det hele bliver lidt for meget.
Jeg ved, at rigtig mange unge har det svært, når dere forældre bliver skilt. Mange beskriver som du, at det kan være svært at tale med forældrene om det, fordi man er bange for, at de skal føle skyld - også at man som barn kan føle skyld og ansvr for skilsmissen.
Alligevel vil jeg råde dig til at tale med dem. Det er så dejligt, at din mor tilbyder at tale om det. Jeg kommer til at tænke på, om hun mon har på fornemmelsen, at du går og har det lidt svært? Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du har det godt. Så jeg tror faktisk, at du ville hjælpe både din mor og dig selv, hvis du talte med hende. Måske kunne du også tale med din mor om de bekymringer, som du har om din far, som er begyndt at drikke igen? Du kan jo fortælle din mor, at du har skrevet herind - eller måske vise hende det her brev?
Samtidig vil jeg råde dig til at tale med en anden om det. Hvem kunne du mon bedst forestille dig at tale med? Måske en lærer eller en pædagog i klubben? Det hjælper nemlig at tale med andre om det.
På nogle skoler og byer er der oprettet grupper, hvor børn og unge kan tale sammen med andre, hvis forældre også er blevet skilt. Jeg ved, at mange oplever, at det er en stor lettelse at tale med andre i samme situation. Både fordi man ikke behøver at tænke over det med skyldfølelse. Men også, fordi det er rart at tale med nogen, som forstår, hvordan man har det. Måske kan din lærer hjælpe dig med at undersøge muligheden for sådan en gruppe? På alle skoler er der en AKT-lærer, han eller hun kan i hvert fald hjælpe dig.
Fra mig får du et stort kram. Du har beskrevet dine tanker og følelser så flot, så jeg håber virkelig, at du taler med en voksen. Det er nemlig slet ikke nemt at gå med de bekymringer alene. Og som vi altid siger herinde ved Børnetelefonen: Alle børn har ret til et godt liv!
De bedste hilser fra
BørneTelefonen