Alt er bare dårligt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Det lyder slet ikke som om, at det er helt let at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd, som kan være hjælpe dig.

Når man er teenager, er der masser af ting som fx tøj og krop, som optager ens tanker. Når man så skal bekymre sig om fx skilsmisse, kan jeg sagtens forstå, at det hele bliver lidt for meget.

Jeg ved, at rigtig mange unge har det svært, når dere forældre bliver skilt. Mange beskriver som du, at det kan være svært at tale med forældrene om det, fordi man er bange for, at de skal føle skyld - også at man som barn kan føle skyld og ansvr for skilsmissen.

Alligevel vil jeg råde dig til at tale med dem. Det er så dejligt, at din mor tilbyder at tale om det. Jeg kommer til at tænke på, om hun mon har på fornemmelsen, at du går og har det lidt svært? Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du har det godt. Så jeg tror faktisk, at du ville hjælpe både din mor og dig selv, hvis du talte med hende. Måske kunne du også tale med din mor om de bekymringer, som du har om din far, som er begyndt at drikke igen? Du kan jo fortælle din mor, at du har skrevet herind - eller måske vise hende det her brev?

Samtidig vil jeg råde dig til at tale med en anden om det. Hvem kunne du mon bedst forestille dig at tale med? Måske en lærer eller en pædagog i klubben? Det hjælper nemlig at tale med andre om det.

På nogle skoler og byer er der oprettet grupper, hvor børn og unge kan tale sammen med andre, hvis forældre også er blevet skilt. Jeg ved, at mange oplever, at det er en stor lettelse at tale med andre i samme situation. Både fordi man ikke behøver at tænke over det med skyldfølelse. Men også, fordi det er rart at tale med nogen, som forstår, hvordan man har det. Måske kan din lærer hjælpe dig med at undersøge muligheden for sådan en gruppe? På alle skoler er der en AKT-lærer, han eller hun kan i hvert fald hjælpe dig.

Fra mig får du et stort kram. Du har beskrevet dine tanker og følelser så flot, så jeg håber virkelig, at du taler med en voksen. Det er nemlig slet ikke nemt at gå med de bekymringer alene. Og som vi altid siger herinde ved Børnetelefonen: Alle børn har ret til et godt liv!

De bedste hilser fra

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?