Brev
Alle hader mig.
Jeg føler at min familie hader mig. Jeg ved jo godt at de ikke gør, men det føler jeg. Min lillebror og lillesøster råbe hele tiden af mig, og jeg skændes ofte med min mor. Håber I kan hjælpe mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 Den følelse du beskriver, at din familie hader dig, kan jeg godt forstå, du har det svært med. For når man lever sammen med sin familie, er de jo også dem man er tættest på i sin hverdag, og dem man gerne vil føle at man er betydningsfuld for. Du skriver heldigvis også, at det er en følelse, du har indeni og at du godt ved at de ikke hader dig. Det er jeg glad for at læse.
Alle mennesker har brug for at føle sig elsket af sin familie og dem, der står dem nær. Når dine søskende råber af dig og du skændes med din mor, har du mon så prøvet at sige til dem, hvordan du har det i de situationer? Jeg spørger, fordi jeg ved at der er mange som ikke tænker over at de gør andre kede af det, når de skændes eller siger nogle bestemte ting. Jeg har et forslag til, hvad du kan prøve at gøre for at ændre den dumme situation, som er opstået hjemme hos jer. På et tidspunkt hvor du og din mor ikke skændes, kan du så sige til hende, at du gerne vil have hende til at hjælpe dig med at du og dine søskende kan øve jer i at tale pænere til hinanden? Du kan måske også sige, at du er ked af, at der så tit opstår skænderier og at du ville ønske I kunne ændre på det sammen...
Mit gæt er, at din mor, vil tage det alvorligt og at hun også gerne vil have at alle skændes mindre og taler ordentligt til hinanden...
I kan måske sammen finde frem til nogle gode ideer til, hvordan man siger pæne ting om hinanden, og så lave aftaler, som I alle sammen skal huske at overholde. Det er nemlig sjældent, at man råber når man siger pæne ting og dem man siger pæne ting til bliver glade for det, man siger om dem. Så hvis man siger rigtig mange pæne ting, bliver man måske mere glad og man får mindre lyst til at råbe af hinanden. Ville det være en måde at gribe det an på for dig? Du kan måske også aftale med hende, at  Hvis ikke du synes, det ændrer sig eller du ikke synes, at forslaget er det rigtige for dig, så er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, der sidder nogle dygtige rådgivere der meget gerne vil tale mere med dig. Mange kærlige hilsner til dig fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.