Brev
Alkoholiker far
Hey BK jeg er en 14 årig dreng.
Jeg vil egentligt bare fortælle om min far, fordi jeg ingen andre har.
Min far har Pretty much drukket i hele mit liv, det få gange jeg set ham, og han ik var fuld. Han gemte også øl i cola flasker, ig troede ikke jeg ville opdage det.. Da jeg var yngre ville han vække mig mindst om natten, og sige vi skulle ud og køre. I bilen hørte han højt musik, og drak øl. Og jeg tænkte ar han nok bare var fuld, en 8 årig tænke det?
Han stopper bilen og fortæller mig at han skal lige ind i klubben i et stykke tid, og lader mig ligge i bilen, og falde i søvn. Efter det skete det nogle gange igen.
Også på hans 40 årig fødselsdag, blev han meget fuld og jeg gik i seng (vi delte seng på det tidspunkt) jeg faldet i søvn, og vågner op til at han ligger ved siden af mig og spiller pik?! Jeg blev skræmt, og gik hurtigt ind på mit værelse (uden seng) og sov på nogle bamser. Næste dag spurgte han om han havde gjordt noget ved mig, jeg ikke kunne lide, jeg rystede bare på hovedet..
Jeg har ikke længere kontakt til min far pga personlige ting…
Hvordan får jeg min far ud af mit hovede?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng
Du har haft nogle ubehagelige oplevelser med din far, som du helt naturligt tænker på stadigvæk. Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have ham ud af dit hoved. Men det vil uden tvivl kræve lidt hårdt arbejde, hvilket du måske godt er klar over. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Ingen tvivl om at din far har svigtet dig pga. sit misbrug. Han har ikke kunnet styre sin lyst til alkohol, den har fuldstændig haft kontrollen over ham. Det tænker jeg, fordi han har vækket dig om natten for at gå i klubben. På en eller anden skør måde, virker det som om han ikke ville gå fra dig og lade dig være alene hjemme og derfor har ladet dig sove i bilen. Men det havde været mere ansvarsfuldt, hvis din far havde sørget for, at du var kommet hjem til en anden voksen.
Det er også en voldsom oplevelse, når du ser din far onanere, mens du ligger ved siden af ham og sover. Hvor er det bare godt, at du gik fra det. Også selvom du så måtte sove på nogle bamser. At gå fra en ubehagelig situation fortæller mig, at du har mod til at handle, når du mærker at noget er forkert. Det er rigtig godt! Andre ville måske ikke kunne bevæge sig væk. Men det kunne du.
Jeg tænker at du har noget styrke, som også er medvirkende til, at du ikke længere ser din far.
For det har ikke været godt for dig, og det skal du beskyttes imod.
Din fars problemer med alkohol, er ikke dit ansvar. Han skal have hjælp af nogle andre voksne, hvis han skal komme ud af sit misbrug. Hvorfor han drikker, er hans problem. Men det gik jo alligevel udover dig dengang.
Sådan nogen oplevelser vil sidde i en altid. Man kan ikke bare slippe det selv. For den person der skulle være der for dig og beskytte dig, kunne ikke engang passe på sig selv. Det kan være meget skræmmende at opleve og gå rundt med alene.
Derfor tænker jeg også, at du skal have bearbejdet, det du har oplevet. Bearbejdet betyder at man i et trygt rum, fx sammen med en psykolog eller terapeut, får talt alle de oplevelser igennem, man har været udsat for. Både for at det ikke skal gemmes indeni og fylde alt alt for meget, og også for at man kan få forstået hvad det har haft af konsekvenser for en selv.
Du har mulighed for at kontakte TUBA, som er en frivillig organisation, der hjælper børn og unge, der er vokset op med forældre der er misbrugere. De har mange afdelinger rundt om i landet, hvor du har mulighed for at få hjælp og støtte. Måske du allerede kender til dem? Du finder dem her: Tuba.
Du kan også kontakte din kommune, de har pligt til at hjælpe dig, så du igen kan få det godt og dine tanker omkring din far kan fylde mindre. Du finder deres nummer på din kommunes hjemmeside og du kan være helt anonym når du ringer. De skal oplyse dig om, hvilke muligheder de tilbyder.
Jeg håber for dig, at du vil bruge den styrke du har i dig til at bede om hjælp.
Jeg kan godt forstå hvis du også er vred på din far. Det er mange børn og unge, når de oplever noget lignende det, som du har oplevet. Der er rigtig god handlekraft i vrede, så måske du prøve at bruge de følelser aktivt til at hjælp dig selv videre og få sagt højt, at nu har du brug for hjælp? Det håber jeg.
Vi er altid klar på 116 111, hvis du har brug for at tale mere med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen