Brev
Alkohol
Hej BB
Det startede her i december lige før min fødselsdag.
Min bror havde fundet ud af at min far havde skrevet med en anden kvinde om hvor dårligt han havde det sammen med min mor, og hvor meget han længtes efter hende kvinden.
Min bror fortalte det til min mor og jeg, og vi blev virkelig kede af det..
Jeg var fuldstændig lammet, og min mor ville skilles fra min far.
Det blev et kæmpe skænderi hvor min far blev nødt til at tage op i sommerhuset og bo, fordi min mor ikke kunne holde ud at snakke med ham på det tidspunkt. Så en dag kom min far hjem, og min mor og far fik snakket det hele grundigt igennem.
Min far har et alkoholproblem, og for første gang bekræftede han det selv. Han sagde at han havde været fuld i mens han havde skrevet med hende kvinden.. Min mor besluttede så at give ham en chance til, og jeg var så lettet og troede at det hele var godt igen.
Min far afbrød kontakten til hende kvinden, men han drak stadig. For meget. Han blev mærkelig og det virkede som om han havde to personligheder når han drak. Jeg føler ikke at jeg kan stole på ham, men jeg ønsker så inderligt at det hele bliver godt.
Lige nu er min mor i gang med at snakke med min far om hans alkoholproblem, og jeg har også været nede og fortælle ham at det var nok nu, og at han skal stoppe..
Jeg har sådan brug for at glemme det hele og komme videre, så det er dejligt at få skrevet det her brev.
Jeg ved ikke hvad mit spørgsmål er, men har i nogen forslag til at håndtere når de skændes, og måske få min far til at stoppe med at drikke?
Tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det har været en barsk tid for dig og din familie siden december. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at glemme det hele, så du kan komme videre. Men det, der er sket, er sket, og det kan ikke bare sådan glemmes, for det er voldsomme ting, du fortæller om.
Men du kan sørge for, at de grimme oplevelser ikke fylder så meget ved f.eks. at skrive brev om problemerne, eller at få snakket med din mor og bror eller evt. andre om det. Du skriver selv, at det letter dig lidt at få sat ord på, så du er allerede godt på vej til bedre at kunne rumme problemerne i din familie.
Det lyder som om din mor og far har mange ting, de skal have snakket om, og sommetider ender den slags drøftelser i skænderier. Voksne bliver ligesom børn uvenner af og til, og dine forældres skænderier behøver ikke betyde, at de f.eks. skal skilles, men det er tit skræmmende for børn at høre på det. Jeg vil foreslå, at du går langt væk, så du ikke kan høre dem. Måske kan du aftale med din bror, hvordan I sammen kan beskytte jer selv bedst muligt.
Jeg synes også, at I måske skulle snakke med jeres mor om, hvor svært det er at høre på skænderierne. Så kan det jo være, at din mor og far kan tænke på det, når de drøfter deres problemer. Måske vil det være muligt, at de går en tur, når skænderierne går i gang? Så du og din bror, kan være trygge og i fred derhjemme, og jeres forældre kan få talt om de ting de har brug for. Mon dine forældre vil gøre det?
Det er rigtig fint, at dine forældre nu (endelig) får snakket om din fars alkoholproblem, og at han selv for første gang har indrømmet, at han har et problem. Det er også helt fint, at du selv har sagt til ham, at han skal stoppe nu, men du skal vide, at det IKKE er dit ansvar, at få din far til at holde op med at drikke. Det er noget, der skal foregå mellem de voksne. Jeg synes, det lyder rigtig godt, at din mor vil give din far en chance for, at de kan blive sammen, hvis han får styr på sit alkoholproblem. Jeg håber virkelig for jer alle sammen, at det lykkes.
Det er en fin iagttagelse du gør, når du skriver, at det er som om din far har to personligheder, en når han er ædru, og en når han drikker. Det er nemlig det, der sker, når alkoholen får magten, og det betyder bl.a. at du som barn ikke stoler på din far mere. Det er en helt almindelig reaktion hos børn af forældre, der drikker.
Måske kan du have glæde af at kigge på www.dedrikkerderhjemme.dk Her kan du bl.a. læse om andre børn, der har en forældre, der drikker, og du kan læse om, hvad det vil sige at have et alkoholproblem.
Til sidst vil jeg sige til dig, at det allerbedste, du kan gøre i denne svære tid, er at snakke med nogen om det. Måske er der en i din familie, du kan betro dig til, eller måske har du en sød lærer, du har tillid til. Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på vores Chat.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen