Brev
Alene med selvmordstanker.
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg føler mig rigtig meget alene, og jeg vil bare gerne “forsvinde”.
Jeg synes ikke der er en grund til at stå op om morgen, eller at gå ud eller noget.
Nogle gange vil jeg bare rigtig gerne dø.
Jeg har prøvet at have det sådan her før, det var i 5 klasse (jeg går i 7). Og det var det værste år i hele mit liv, jeg græd mig selv i søvn næsten hver nat. Jeg sagde til mine forældre så mange gange at jeg ikke havde lyst til at leve mere. Men de tog mig ikke alvorligt.
Jeg har skiftet skole for nogle uger siden fordi jeg ikke havde det godt på min gamle, og det er rigtig svært, og jeg ved godt det ikke kommer til at være svært for evigt. Men jeg har ingen at tale med.
Min mor siger hun lytter til mig, men det føler jeg overhovedet ikke, hun tager mig i hvert fald ikke alvorligt.
Min mor og jeg har aftalt at jeg skal til læge på torsdag for at tale om det her, men jeg føler mig bare som en taber. Jeg er så træt.
Jeg kan heller ikke snakke med mine to bedste veninder om det, den ene kan kun tale om sig selv, og den anden er jeg bange for vil gøre grin med mig.
Jeg kan huske da jeg var 12-13 år at jeg skrev farvel breve, fordi jeg prøvede at planlægge hvornår jeg skulle dræbe mig selv. Mine forældre har ingen ide om hvordan jeg havde det dengang eller nu, der er så mange ting som jeg ville ønske jeg kunne fortælle dem, men jeg kan ikke, de vil ikke tro på mig tror jeg. Jeg plejede også at kvæle mig selv dagligt når jeg skulle sove indtil jeg var tæt på at besvime.
Jeg har gerne ville skære i mig selv, og en aften fik jeg endelig taget barberbladene ud af en engangsskraber. Men det blev ikke til andet end et snit i fingeren, fordi jeg vil VIRKELIG ikke begynde på sådan noget. Nogle gange har jeg så meget lyst, men jeg ved godt hvad der er rigtigt og forkert.
Jeg føler mig bare så… Tom? Jeg kan ikke forklare det.
Mine forældre siger de lytter til mig, men jeg har det bare som om at når jeg fortæller dem om mine “problemer” at jeg bare generer dem, så jeg holder dem til mig selv.
jeg har jo flyttet skole, så jeg har heller ingen venner rigtig.
Jeg er ikke sikker på hvad jeg får ud af at skrive det her brev, men jeg vil bare rigtig gerne blive lyttet på.
Jeg er så træt af alt.
I tror nok ikke på mig, og i behøver ikke svare.
Undskyld.
Fra Taberen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Du har været der før. Du kender til hvordan, du havde det sidst, som du har det lige nu. Du har en styrke i dig, der siger, jeg vil ikke have det sådan igen og jeg vil ikke skade mig selv. Du kan sætte ord på dine tanker og følelser. Det er rigtigt godt og på den måde hjælper du dig selv til at få hjælp. Derfor har du skrevet til Børnetelefonen og du har aftalt md din mor, at I tager til lægen - det er så sejt.
Jeg vil gerne hjælpe dig og kan forstå, at du har mange svære tanker, du har brug for hjælp til. I alt for lang tid har du oplevet at være alene med dine tanker og følelser. Så svære tanker skal man ikke gå med alene, dem skal man dele med andre. Du er modig og vil gerne dele dine tanker og følelser med andre. Dine veninder oplever du ikke helt forstår dig. Du har forsøgt at tale med dine forældre, men oplever ikke at du bliver taget alvorligt og mødt af dem. Godt at du bliver ved med at kæmpe!
Men sammen har du og din mor lavet en aftale med din læge på torsdag. Din mor har forstået, at det er alvorligt - at der er for brug hjælp af lægen. Det er en styrke at du kan mærke, hvordan du har det og kan bede hende om hjælp. Ved dine forældre at du føler dig ensom? At du stadig har tanker om at skade dig selv? Har du mon fortalt dem, at du føler dig tom og og oplever, at de ikke helt forstår dig? Det tænker jeg også er vigtigt, at de ved og at lægen får det at vide.
Du har lige skiftet skole og det kan være svært at skulle forholde sig til nye mennesker. Det der er godt er, at du mærkede at du ikke havde det godt på din gamle skole, I fik gjort noget ved det. Nu er du begyndt på en ny skole med nye kammerater og lærere. Jeg mærker dit håb og forventning om, at det bliver bedre på den nye skole med tiden. Er der en god lærer på den nye skole, du kan fortælle hvordan du har det? Måske din klasselærer? Måske vil det være godt at din mor også er med?
Det kan være svært at fortælle om alt det, du er fyldt af til en voksen. Måske du kan starte med at vise dit brev, du har sendt til brevkassen, måske sammen med dette svar? Dit brev kan være det der gør, at de voksne forstår, hvor svært du har det og forstår, det du har brug for hjælp og støtte til. En ide kan være at din læge også ser dette brev og svar?
Mange gode og kærlige tanker fra BørneTelefonen