Akutplejefamilie…..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at du har brug for nogen at snakke med, og at du savner din familie. Det er en stor omvæltning at blive anbragt i en plejefamilie, og der har man brug for nogen at tale med og støtte sig til. Det er rigtig godt, at du har din gode ven og din kæreste, som også prøver at snakke med dig om det. Jeg tænker, at du også har brug for at snakke med nogle voksne om, hvordan du har det. Er det mon rigtigt forstået?

Du spørger, om det er normalt, at være bange for at komme hjem. Jeg er lidt i tvivl, om du mener, at du er bange for at komme hjem til din akut plejefamilie, eller om du er bange for at skulle hjem til din mor at bo igen. Uanset hvad skal man ikke være bange for at komme hjem. Et hjem skulle gerne være et rart sted at være, og hvis du er bange for at komme hjem, er det vigtigt, at du får talt med nogle voksne om det. Det kan være din socialrådgiver på kommunen, som kan hjælpe dig, når du er bange for at komme hjem.

Det lyder ikke rart, at du føler dig presset til en masse ting i din akut plejefamilie. Jeg tror det er vigtigt, at du får hjælp til at snakke med dem, så I måske kan blive mere enige om tingene, så du ikke føler dig presset til noget. Der vil nok være nogle ting hos dem som er anderledes end hjemme hos din mor. Det vil altid være anderledes at være i et andet hjem. Men du skal selvfølgelig føle dig tryg og godt tilpas. Jeg tænker på, om du mon har fået tilbudt noget hjælp fra en psykolog eller terapeut efter du blev anbragt? En psykolog og terapeut har tavshedspligt, så dem kan du snakke med uden at de siger noget videre.. Kunne det mon være idé? Du kunne måske prøve at tale med en af dine plejeforældre om det. Du kan  også ringe til din socialrådgiver og spørge, om du kan få noget hjælp til at snakke med nogen om, hvordan du har det.

Hvis du synes det er svært, kan du få en Bisidder fra BørneTelefonen. En Bisidder kan gå med dig til et møde med din socialrådgiver og hjælpe dig med at sige, at du gerne vil have nogen at tale med. Du kan læse mere om en Bisidder, og hvordan du får en, ved at følge dette link: Bisidder fra BørneTelefonen

Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, vi er klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.