Brev
Aflastningsfamilie
Hej
Jeg står i den situation, at jeg er træt af at bo hjemme. Min mor er stresset og farer op over de mindste ting, og hver gang hun siger noget til mig, skælder hun mig også ud.
Vores hus er konstant rodet, beskidt og der er aldrig nogen der er glade. Jeg har bare brug for et frirum en gang imellem, for jeg får ingen energi af at være derhjemme. Jeg føler mig ikke elsket af min mor, og jeg elsker hende ikke specielt meget. Jeg har ikke andre steder at tage hen, og min far så jeg sidst for 4 år siden, da han er voldelig og psykopat.
Jeg vil gerne videre med mit liv, og det føler jeg ikke jeg kan komme som det er nu. Jeg sidder fast i fortiden. Både min mor, lillebror og jeg har alle haft depressioner og har taget skade af min fars opførsel, vi har svært ved det sociale osv. Jeg er glad, når jeg er i skole, men ofte får jeg skældud om morgenen, hvilket så ødelægger min dag.
Jeg tænker, at en aflastningsfamilie kan være en løsning, da jeg har brug for at opleve et rigtigt familieliv med ordentlige rammer. Min mor vil ikke synes det er nogen god idé, hun mener ikke hun gør noget galt. Jeg tænker også, at hun så kan få en pause fra os børn en gang imellem, hun har jo aldrig tid til sig selv. Kan det mon lade sig gøre at finde en aflastningsfamilie?
Jeg har snakket med min lærer om det, og vi er enige om, at det vil være en god løsning. Jeg har opgivet at snakke med min mor, hun vil ikke lytte til mig, vi klinger bare ikke specielt godt.
Kh L
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L,
Mange tak for dit meget fine brev. Jeg er meget imponeret over at læse det, da jeg kan se, at du virkelig er en pige, der ønsker at gøre noget for, at tingene skal være anderledes.
Jeg kan ikke svare dig direkte på, om det kan lade sig gøre at finde en aflastningsfamilie til dig. Det kan jeg ikke, da det er en socialrådgiver på kommunen, der skal vurdere, hvad de tænker, der vil være det bedste for dig. Har din familie mon allerede en socialrådgiver, der arbejder med børn og familier? Hvis ikke, så kunne det måske være en ide at tale med din lærer og bede din lærer kontakte kommunen for dig? Jeg kan se, at du allerede har talt med din lærer om en aflastningsfamilie, og lærere de kan godt finde ud af, hvem de skal kontakte på kommunen.
Socialrådgiveren kan så tale både med din mor, men også med dig om, hvad der er af udfordringer hjemme hos jer. På den måde skal de prøve at finde ud af, hvad der vil være den bedste hjælp for jer. Når man skal tale med en på kommunen, så har man ret til at have en bisidder med. En bisidder er en, man stoler på, og som skal hjælpe én i kontakten til kommunen. Det kan være en, man kender og i forvejen stoler på, f.eks. din lærer - eller det kan være en fra Børns Vilkårs bisidderkorps. Du kan læse lidt mere om det her. Som sagt kan jeg ikke love dig, at de vil vurdere, at en aflastningsfamilie vil være det bedste for dig, men jeg synes helt klart, at du skal fortælle, at du har tænkt på en aflastningsfamilie og hvorfor.
Jeg ved også, at mange kommuner har nogle steder, hvor de laver familiebehandling og prøver at hjælpe dem, der er i familien, til at have det bedre, måske det kunne være en mulighed for jeres familie? Du fortæller, at dig og din mor slet ikke kan tale sammen, og at der ikke er nogen, der er glade hjemme hos jer. Måske der var nogen, der kunne hjælpe med det?
Jeg håber i al fald rigtig meget, at du finder nogle, der kan hjælpe dig, og at du kan bruge mine svar. Hvis der er noget, du ikke rigtigt synes, jeg har fået svaret på, eller hvis du har nogle flere spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten. Begge steder sidder der voksne, der er parate til at give råd og vejledning.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.