Brev
Adoption
Hej
Kan jeg som barn vælge at blive adopteret hvis jeg ikke har det godt i min familie
Jeg er ikke forældreløs eller noget med jeg føler mig ikke som en del af min familie og dette har stået på siden Januar
vær gang jeg er sammen med nogen fra min familie er jeg nød til at gå ud på badevælset for at græde
jeg ved at de ikke vil forstå mig og jeg ved ikke selv hvorfor jeg græder
jeg trives heller ikke hjemme mine til ælder brøder slå mig og kalder mig grime ting og jeg føler at min mor og far er skuffet over mig jeg har værken snakket med min mor eller far om dette
så jeg er virkelig nysgerrig om det er muligt for mig at blive adopteret
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om, du er rigtig ked af det og har det svært derhjemme lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du skriver, du ikke føler dig som en del af din familie. Det er hårdt at have det sådan, og jeg forstår godt, du mest af alt bare har lyst til at få en anden familie. Du skal vide, at vi taler med rigtig mange unge piger og drenge, der har det som dig. Oftest handler det om en periode, og med tiden bliver det bedre. Men nogle gange kræver det, at man rækker ud efter hjælp.
Du skriver, at dine ældre brødre slår dig og kalder dig grimme ting. Det bekymrer mig. Det er meget alvorligt og strafbart at slå børn. Derfor er det vigtigt, du fortæller nogen om det, så det kan stoppe. Du har ret til at være tryg og have det godt derhjemme. Derfor er det også rigtig godt, du reagerer på det.
Måske kunne det hjælpe dig at fortælle nogen om, hvordan du har det og særligt, at dine brødre slår dig. Hvis du kunne tale med dine forældre om det, ville det være rigtig godt. Men det kan godt være lidt svært, når det jo netop er dem, der er en del af problemet.
Hvis ikke du har mod på at fortælle det til dine forældre, kan det være, der er en lærer, sundhedsplejerske eller en skolepsykolog på din skole, som du føler dig tryg ved at tale med.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du lige starter samtalen, eller hvordan du kan få det sagt, kan du besøge vores hjemmeside og få nogle gode råd. Du kan komme derind ved at trykke på det her link: Fortæl noget svært.
Måske kunne det også være rart for dig at tale med en psykolog om, hvordan du har det. En mulighed er også at gå til din læge og få en henvisning til en psykolog.
Du skal vide, at der også er hjælp at hente hos nogen, der ved rigtig meget om det at opleve vold i hjemmet. Det kan du læse mere om her på BrydTavsheden.
Du skriver, du gerne vil adopteres. Her er kommunen dem, der vil kunne hjælpe dig bedst. Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt.
Det er kommunens opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen bliver blandet ind i det. Det kan f.eks. være, du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på.
BørneTelefonen har noget, der hedder bisiddere. Det er en voksen, man kan tage med til møder på f.eks. kommunen. En bisidder kan sørge for, at kommunen lytter til dig, og at lovgivningen bliver overholdt. De kan også tale med dig om, de muligheder kommunen kan have for at hjælpe.
Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere ved at trygge på det her link: Bisidder. Hvis du har mod på at ringe herind, vil vi også kunne hjælpe dig med, hvordan du måske kan få kontakt til kommunen eller andre, der kan hjælpe dig.
Jeg håber, mit brev har givet dig mod på at række ud efter hjælp og få snakket med nogen om, hvordan du har det derhjemme. Særligt vigtigt tænker jeg, det er, at du får fortalt nogen om, at dine brødre slår dig. Det er slet ikke i orden. Du fortjener at blive passet godt på af en god familie. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.