Brev
Adopteret far udlandet
Jeg er glad for alt det i gør her på siden
men jeg som adopteret savner noget om at være adopteret, om alle de tanker man kan have som adopteret.
Og det med at man kan føle svigtet.
At have svært ved at danne relationer til andre mennesker.
Føle sig uden for fælleskabet.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
1000 tak for din ros til os! Det er dejligt, at du er glad for siden.
Tak for dit brev, og tak fordi du vil dele de svære følelser, du har lige nu. Det er flot, at du har haft mod til at skrive.
Jeg forstår så godt alle dine tanker og ved fra andre, der er adopteret, at de har de også kan have samme følelser. Det ved jeg godt, du ikke kan bruge til noget, men måske kan det hjælpe at tænke på, du ikke er alene.
Mit vigtigste råd til dig, er at du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det, og så skal I sammen finde den hjælp, du har brug for.
Måske kunne det være en god idé for dig at mødes med andre adopterede unge. Der findes flere foreninger for det, både i grupper alt efter det land, man oprindelig kom fra – og en mere overordnet forening. Her kan du finde ud af, at du langtfra er den eneste, der går rundt med de tanker og følelser, du har og måske få gode råd fra de andre. Måske er dine forældre stadig medlem af adoptionsforening, så vil der også være hjælp at hente der.
Jeg ved godt, at sådan en snak kan være rigtig svær at tage hul på med sine forældre. Måske har du også en masse tanker om ikke at vil gøre dem ked af det. Men forældre kan holde til at blive meget kede af det, men de kan ikke ret godt holde til at blive holdt uden for deres børns følelser og ikke at få lov at hjælpe. Og hjælp skal du have, så der kan komme styr på dine tanker og følelser. Selvom dine tanker og følelser er helt normale, er det vigtigt, at du får hjælp, og det er ikke i orden, at du skal være alene med det.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du lige nu, som du sikkert ved, har en alder, hvor der sker rigtigt meget med kroppen. Den udvikler sig både fysisk og psykisk. Ens hormoner udvikler sig og skal finde sin plads i din krop, og det kan godt give humørsvingninger, og man kan blive helt væk fra sig selv, fordi der sker så meget. Man kan godt sige, at alle teenagere skal til at lære sig selv at kende på ny. Nogle gange kan det være rigtigt godt at snakke med en veninde om alle de forandringer, der sker med en i de her år, fordi det er det samme for alle. Og måske dukker tankerne om at finde sig selv og det man kommer fra også op, fordi du er igang med at udvikle dig endnu mere og  i et stort stykke her i puberteten. Spørgsmålene som; hvem er jeg, hvorfor er jeg på denne måde eller andre spørgsmål, som handler om en selv som person i forhold til andre dukker, nok for første gang, stærkt op i denne del af livet. Jeg tænker det gælder for de fleste unge, og du har nogle særlige tanker fordi, det er særligt at være adopteret. Det er bare ikke alle der har mod til at snakke om det.
Jeg håber, du kan bruge vores svar, og at du holder fast i dit mod til at få hjælp.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen