Brev
Acceptere eller?
Hej.
Mine forældre blev skilt i maj 2017. Årene op til skilsmissen har været voldsomme og hårde og jeg har været og er stadig mærket af det.
Jeg bor hos kun min far da jeg bare ikke kan finde ud af at være sammen med min mor. Inden mine forældre blev skilt var jeg rigtig tæt med hende og vi snakkede rigtig godt sammen, men efter skilsmissen ændrede hun sig. Hun mangler indsigt, prioriterer mærkeligt, taler kun om sig selv og har svigtet mig en del gange.
Jeg kæmper stadig med sorgen over skilsmissen men samtidig føler jeg også sorg over at have “mistet” min mor. Når jeg så er sammen med hende (det er sjældent og aldrig mere end et par timer) går jeg stort set altid derfra med tårerne løbende ned ad kinderne. Jeg ved ikke hvor jeg har hende mere, og er ikke rigtig en del af mit liv mere.
Jeg har selv prøvet at snakke med hende utallige af gange, fået min socialrådgiver til at snakke med hende. De har prøvet at hjælpe hende, men de siger at der bare er et eller andet der gør at hun ikke har den indsigt. De kan ikke hjælpe hende.
Jeg savner hende så ubeskriveligt meget og har gjort alt hvad jeg kunne komme på for at gøre et forsøg på at ændre det og hver eneste gang har det været det samme sårende resultat der har skuffet mig.
Hver sød ikke at komme med forslag til hvordan jeg kan være sammen med hende, for hver gang jeg ser hende eller hører der bliver talt om hende bliver jeg ked af det.
Skal jeg bare acceptere at jeg har kinda har mistet min mor eller er der noget jeg kan gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Ja, på et eller andet plan tænker jeg, at du må acceptere, at du har mistet din mor i dén form, som du kender, og som du er vokset op med.
Det lyder til, at du har været meget aktiv med hensyn til at fortælle hende, at du ønsker hende i dit liv. Du har endda forsøgt at nå hende ved at få andre til at tale med hende. Du har gjort, hvad du kan, lyder det til for mig.
Jeg gætter på, at din mor er i gang med at finde ud af sig selv og bruger al sin energi på det. Det, tror jeg, ikke har noget med dig at gøre.
Jeg kan ikke forestille mig, at hun har glemt dig – men jeg kan forestille mig, at hun godt véd, hun ikke kan være der for dig lige nu. Måske sørger hun over dét. Inden i sig selv. Lige som du også sørger, måske.
Hvis du kan tænke sådan om det, kan du måske være åben for, at du og din mor finder hinanden i en ny form, når din mor er igennem sin proces.
Det lyder måske som om, du skal være den voksne, fordi du skal gennemskue, hvad det handler om. Jeg tænker ikke, du skal være den voksne i forhold til din mor. Jeg tænker, at du skal passe på dig selv og undersøge hvilke andre voksne i din familie og slægt, der kan være gode voksne for dig, mens din mor bliver klar til at møde dig i en ny form.
Alt imens hun finder sig selv, vokser du og udvikler dig og vil heller ikke være dén datter, du var engang. Derfor får I brug for at finde en ny måde at være sammen på, når I er klar til det begge to.
Kan din far måske være en god voksen for dig og hjælpe dig i din situation?
Har du måske en god mormor eller moster, der kan være gode for dig, selv om dine forældre er skilt? Eller en farmor eller faster eller andre i din slægt, som kan være gode for dig at tale med?
Jeg kan høre, du har en socialrådgiver. Måske kan han eller hun hjælpe dig. Måske ved at tale med dig om, hvordan du har det. Måske ved at finde en god voksen, som kan være din gode voksne at tale med?
Der findes nogle regler om, at børn kan få en slags kontaktperson, som de kan tale med, hvis deres forældre ikke helt kan være gode for dem at tale med. Måske tænker din socialrådgiver, at dét kunne være hjælpsomt for dig. Du kan tænker over, hvad du selv mener om mine tanker om dine muligheder.
Jeg håber, at mit svar til dig giver dig nye idéer og mod på at undersøge dine muligheder.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt.
Mange hilsner fra BørneTelefonen