Brev
Familie og skilsmisse
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Mine forældres er skildt og har været det siden jeg var et halvt år. Nu er jeg 16.
Min mor fandt en ny mand som har været i mit liv altid og han er mere som en far end min biologiske far nogensinde har været.
Min biologiske far har valg mig fra flere gange udøvet vold på mig og jeg har skulle redde min lille bror få ikke at blive slået.
Jeg vil rigtigt gerne adopteres af min bonus far men kan ikke finde ud af hvordan jeg skulle kunne det uden at jeg skal snakke med min biologiske far. Og det er det sidste jeg vil.
Kan i hjælpe mig?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16-årige pige
Hvor er det bare godt du skriver, og jeg vil hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du skriver at din biologiske far har valgt dig fra, flere gang og at han har udøvet vold på dig og din bror.
Det lyder som nogle rigtig ubehagelige oplevelser, du har haft. Hvor er det stærkt af dig, at du både beskytter din lillebror og rækker ud til os for at få hjælp.
Din bonusfar
Du skriver din mor mødte en ny mand da du var helt lille og at han har være en far for dig.
Hvor er det bare dejligt der har være en person som der har kunnet være der for dig. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til, at han skal adopterer dig.
Men du er usikker på om dette er muligt uden, at du skal snakke med din biologiske far, og jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at have kontakt med ham, hvis du ikke er tryg ved det.
Det er Familieretshusets opgave at behandle sager, som handler om familien i bred forstand. På alle områder handler det om at finde de løsninger, der er bedst for hver enkelt familie. Her sidder ansatte og hjælper familier, der har brug for det. Måske kender du dem allerede.
Derfor er der selvfølgelig også nogle regler på området, som måske kan have betydning for, hvad der sker. Lad mig prøve at forklare dig lidt mere…
Hvem har forældremyndigheden?
Hvis din far og mor har fælles forældremyndighed, så skal de begge to være enige om adoptionen og give samtykke. Det vil sige, at hvis din far også har forældremyndigheden, så er han med til at bestemme om din bonus far kan adopterer dig.
Men hvis det kun er din mor, der har forældremyndigheden alene, så er det faktisk kun hende, der skal give samtykke til, at adoptionen gennemføres.
Jeg ved ikke, hvor meget du har talt med din mor og bonusfar om alt der her. Men det med forældremyndigheden er måske den første ting, som er vigtig at vide. For hvis din far ikke har forældremyndigheden, behøver han måske slet ikke at være inddraget.
Skulle din far dele forældremyndigheden med din mor, så behøver du heller ikke at være den, der taler med ham. Faktisk overhovedet ikke. Den samtale med ham, vil nok gå gennem familieretshuset eller andre voksne.
Jeg kan selvfølgelig ikke fortælle dig præcis, hvad der kommer til at ske, hvis I ansøger om det, men jeg ved, at du har rettigheder og at der er hjælp at hente, når det kommer til vold og familien.
Fx har du ret til at blive hørt og inddraget. Det betyder, at du får mulighed for at fortælle tingene fra din side og vise familieretshuset, hvad du ønsker dig.
Hvis de ved, hvordan det har været med din far, er det ofte også lettere for dem, at passe rigtig godt på dig i alt, der skal ske.
Du kan starte hos os
Selvom det vil være din bonusfar, der selv ansøger familieretshuset om adoption, kan du også få hjælp fra os.
Vi har bisiddere, der kan hjælpe dig med at tage kontakt til familieretshuset. De kan faktisk også følge med dig til samtaler, og hjælpe dig med at få sagt de ting, der er vigtige for dig.
Det kan være ret forvirrende med alle de regler og rettigheder, men bisidderen ved alt om det. Derfor er der også rigtig mange børn og unge, der er meget glade for at tale med vores bisiddere og få hjælp, når de skal tale med familieretshuset.
Jeg giver dig lige et link, hvor du kan læse meget mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår.
Vis mit svar til din mor og bonusfar
… hvis du har lyst. På den måde kan I tale lidt om, hvad I har lyst til at gøre og måske også se nærmere på de muligheder, der er for at få hjælp fra os. Det er kun dig, der bestemmer om du vil have en bisidder, men I kan måske se lidt på det sammen.
Jeg vil slutte af med at sige, at jeg tror, at det vigtigste er, at du og din bonusfar har det godt. I din fortid, har der været nogle rigtig svære og ubehagelige episoder med din far, men din bonusfar har givet dig følelsen af, at han var en far for dig og er det stadig.
Det er så fantastisk, at du har fundet en far i ham. Om I ender med en adoption eller ej, så vil den følelse aldrig kunne blive taget fra dig. Derfor vil jeg også bare ønske jer rigtig meget mere af alt det I har sammen. Jeg håber og tror på, at I kan finde en god løsning for dig.
Mange knus fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.