17 år og bliver slået af min mor

Min mor er skilt for mange år siden fra min far, jeg bor alene med hende og besøger kun min far i weekenderne når jeg har tid, men lige nu er jeg blevet smidt hen og bo hos ham.

Min mor har altid kunnet hidse sig meget op ud over små ting, og da jeg blev ældre er hun begyndt at slå. Jeg har aldrig haft mærker, men det har stadig betydet en del mentalt. Jeg ved ikke hvornår hun kan hidse sig op igen, og hvornår det fører til at jeg bliver slået.

Da hun først indså at jeg var bange for at bleve slået gjorde det hende ked af det, men nu er hun fuldstændigt ligeglad. Sidste gang sagde hun at hun nyd det hvis jeg begyndte at græde, som jeg gjorde.

Jeg er lige nu hos min far, han ved ikke noget andet end at jeg kom op at skændes med min mor og jeg blev smidt ud. Han er fint nok men jeg kan mærke at siden jeg er 17 og mine søskende 18 er han klar på at vi snart flytter ud så at han kan være alene med sin kæreste, som aldrig har været særlig glad for os.

Min mor har skrevet en besked til mig “venter på en undskyldning”. Hun tror at fordi jeg tidligere er kommet tilbage at jeg vil gøre det igen, men jeg kan ikke leve med at hun kan hvert sek. hidse sig op og slå mig.

Hun respekterer heller ikke hvad der er mit, selvom jeg har et job tror hun at alt jeg har er faktisk hendes, og det gider jeg ikke finde mig i, men hun er sindssyg og forstår ingenting. Jeg har lige startet på et nyt gymnasie og elsker min klasse, og jeg vil ikke lade hende ødelægge det. Jeg vil væk.

Jeg ved ikke hvordan man gør. Jeg har prøvet at kikke på min kommunes hjemmeside som i anbefaler, men der er kun hjælp til hvis man er en voksen der vil tippe om et barn man har set blive dårligt behandlet.

Jeg vil aldrig se hende igen. Jeg ved at der ikke er plads hos min far, og jeg er nok heller ikke velkommen til at bo der permanent. Jeg har hørt om andre der har fået tidlig myndighed, er det muligt?

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Det er på ingen måde okay, at din mor slår dig - heller ikke selvom du ikke får blåmærker, det har du helt ret i. Du skal heller ikke gå og være bange for, hvornår din mor bliver sur og måske slår dig. Du har ret til at have det godt!

Du lyder en stærk dreng, som allerede har gjort dig mange tanker om, hvordan du skal gøre noget ved det derhjemme. Det er en stor styrke.

Lige nu bor du hos din far. Det er godt, at du har den mulighed. Men du er usikker på, om du kan bo der i længere tid – og jeg fornemmer, at det selvfølgelig gør dig urolig. Derfor tænker jeg, at det ville være godt, hvis du fik talt med din far om din situation. Du kunne fortælle ham, at du ikke vil tilbage til din mor, men at du heller ikke ved, om du må blive boende hos ham. Det er også vigtigt, at han får at vide, at din mor slår dig og meget hurtigt hidser sig op - og du er bekymret for, om det kommer til at gå ud over din skole.

Hvis det er svært at sige direkte til ham kan du skrive et brev til ham eller få dine søskende til at hjælpe dig med at fortælle det. Hvordan mon det ville være for dig?

Hvis du ikke har mod på at fortælle det til din far, kan du måske fortælle det til en anden voksen, som du er tryg ved? Det kan f.eks. være en bedsteforældre, en onkel, en lærer på dit gymnasium, en gammel lærer fra folkeskolen, en nabo eller måske en helt anden?

Det er rigtigt, at nogle på din alder kan få lov til at bo alene i en lejlighed. Men det er forskelligt fra kommune til kommune, hvad de tilbyder af hjælp. Alle kommuner har et anonymt rådgivningstilbud. Du kan kontakte rådgivningen i din kommune og fortælle om din situation – så kan de oplyse, hvilke muligheder du har. Du kan finde telefonnummeret på rådgivningstilbuddet i din kommune på kommunens hjemmeside.

Inde på vores hjemmeside, kan man læse om noget, som hedder en bisidder. Mon du læste om det, da du var derinde? En bisidder er en, som kan hjælpe dig med at tage kontakt til din kommune for at undersøge de muligheder, som der er. Sådan en kan Børnetelefonen hjælpe dig med at få. Nogle gange kan det nemlig godt være svært selv at forstå de ting, som står på kommunens hjemmeside. Derfor er det godt at få hjælp til at undersøge det. Du kan prøve at læse mere om det her: https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Jeg håber, at du får fortalt nogen, hvad der sker hjemme hos din mor eller tager imod hjælp fra en bisidder, så du kan få det bedre.

Mange knus og tanker fra Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)