Brev
:(
Hej.
Jeg har et problem med at jeg gør alting forkert jeg gør ting som jeg ikke må (tit) men jeg ved ikke hvorfor. Ja… jeg ved det er dumt, men jeg kan ikke lade vær. Det gør jo også at jeg får skæl ud af min forældre, og så får jeg ondt i maven. Og bliver helt ked ad det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Det lyder ikke rart, at du får skæld ud, så du får ondt i maven. Det er ikke nogen rar følelse, at man synes, at man gør alting forkert. Måske er der faktisk også mange ting, som du er helt ok til at gøre. Hvis du lavede en liste over alle de ting, du gør ok og dem som ikke er ok, så tror jeg, at listen med ok ting er længst… Måske kan du også lokke dine forældre til at lave liste magen til. Det kan være ud fra dem selv, men også om dig. Jeg tror, at de vil kunne se, at der er mange ting som er helt ok, men ikke bliver lagt mærke til. Man har nemlig brug for at vide, at man er god nok.
Det er helt normalt at føle at ting går lidt skævt – især når man er på vej i puberteten og i udvikling. Jeg tænker, at det også kan være det, der er ved at ske for dig. Måske kan du tale med dine forældre om dine følelser så I sammen kan hjælpe hinanden til at få lidt mere ro på derhjemme? At få skæld ud hjælper ikke dig til at få det bedre, men måske kan I finde ud af, hvad der hjælper dig bedst. Du kunne fx sige til dine forældre, at du har brug for deres hjælp og gode råd for at ændre på tingene.
Jeg tænker, at det også vil være rart for dine forældre, at du måske har nogle forslag til, hvordan du gerne vil have tingene skal være derhjemme. Og hvis dine forældre tænker tilbage på dengang, de var 11 år og på vej i pubertet, så tror jeg, at de kan genkende sig selv i de ting, som du kommer til at gøre. Og måske bedre forstå, hvad der kan hjælpe nu.
Hvis dine forældre har brug for rådgivning, så kan de ringe ind til vores ForældreTelefonen 35 55 55 57.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen