Brev
15 år og taget for butikstyveri for anden gang
Hej
Jeg er 15 år og jeg står i den uheldige situaiton, at jeg kom til at begå butikstyveri i dag, og har gjort det en gang før for par år siden.
Jeg synes det føles værre her anden gang, fordi jeg kunne have forhindret plettet, hvis jeg bare havde tænkt mig om, men da jeg stod i situationen, tænkte jeg ikke over at jeg kunne lægge tingene tilbage og gå ud, uden at stjæle dem.
Hvis jeg kunne, ville jeg lave det om, men det kan man ikke, og ved ikke hvad jeg skal gøre nu?
Ved de sociale myndigheder kommer ind over, dem har vi også snakket med fra tidligere episode.
Det altid når det går godt for mig (hvis det har gået godt et stykke tid), så klokker jeg i det, og fucker det hele op. Jeg glemmer at tænke mig om.
Hvad skal jeg gøre?
Hvad skal jeg sige, sagde jo også sidste gang, at ‘jeg aldrig vil stjæle igen og har lært min lektie nu’?
Jeg skuffer bare min familie gang på gang.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng
Det lyder som en rigtig svær situation du står i lige nu, og jeg kan godt forstå, at du har brug for en at tale med.
På den måde du omtaler dit tyveri, lyder det som om, at du egentlig godt ved, at det er en dårlig beslutning at tage noget fra en butik, men at du alligevel har gjort det. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg ved ikke om du har tænkt over hvorfor du gør det? Men jeg tror det ville være en rigtig god idé hvis du kunne tale med nogen om det.
Jeg tænker at du kunne starte med at forklare dine forældre, hvad der får dig til at tage den beslutning. Måske kunne I så sammen finde en professionel du kunne tale med. Det kunne fx være en psykolog.
Måske kunne du lære nogle strategier som får dig væk fra de dårlige beslutninger, og gør at du kan hvile lidt mere når det går godt, eller måske kunne du få et andet perspektiv på det hele.
Hvis de sociale myndigheder kommer ind over, kan de nok hjælpe med, at finde fx en psykolog.
Jeg vil sige til dig, at alle begår fejl – store og små. Mht. din straffeattest, er det sandsynligt at din ‘plet’ vil stå i 2 år på din straffeattest. Det betyder at den er ren igen når du er 18, og at du derfor kan søge jobs og uddannelse uden at de skal vide det.
Det er selvfølgelig kun sådan, hvis du lader være med at stjæle igen.
Dog skal man lige vide, at hvis man søger job i det offentlige, fx i en kommune, så vil de stadig kunne se den her plet i noget tid. Men alt det her med din straffeattest, kan du og din familie også spørge de sociale myndigheder eller politiet om.
For mig lyder du som en samvittighedsfuld dreng, der virkelig fortryder at have gjort noget forkert. Og det er godt, at du har indset det.
Hvis det er for svært at få sagt noget til din familie, kunne du måske skrive et brev?
Du har allerede forklaret rigtig fint til BørneTelefonen hvad du føler og tænker lige nu, så måske kunne det være en måde at åbne op? Du kan endda vise dette brev, og mit svar hvis du vil.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig videre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen