Kære du,
Tak for dit brev. Hvor er du sej, at du har formået at sige fra og bede din lærer om hjælp. At du så desværre ikke oplever, at det har gjort den store forskel, er jo rigtig ærgerligt, men godt at du har modet til at bede om hjælp.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt flere venner – det er ikke fordi det er antallet af venner, det handler om, men man får jo noget forskelligt ud af at være sammen med forskellige mennesker, så på den måde kan det være rart at have lidt flere venner at være sammen med.
Mennesket er egentlig også et flokdyr fra naturens side, hvilket betyder, at vi har brug for at være sammen med andre, og det at være sammen med andre kan gøre os glade og give god energi. Og hvis vi ikke føler, at vi har den ”flok” at være en del af, så kan vi få en følelse af at være ensomme eller føle os alene. De fleste har jo heldigvis deres familie som den nærmeste ”flok”, men vi har også brug for at være sammen med nogle på vores egen alder og nogle, vi deler interesser med... Så jeg kan sagtens forstå dig!
Du fortæller, at du har en god ven i parallelklassen, det lyder da rigtig dejligt. Samtidig fortæller du, at du gerne vil have lidt flere venner, men ikke helt ved, hvad du kan gøre... Jeg tænker lidt, om det kunne være en idé at tale med din lærer igen? Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har den store tro på det, når du nu sidder med den erfaring fra sidst, men nogle gange så har de voksne brug for at få af vide flere gange, hvad børnene har brug for hjælp til. Det kan være svært for dem af vide, at der er nogle problemer i klassen, hvis der ikke er nogle, som fortæller dem det. Måske kan de også blive bedre til at spørge eleverne, hvordan de har det, men det er ikke alle lærere, som husker at gøre det, desværre.
Så måske kunne du tage fat i den lærer, som du taler bedst med og bede om hjælp til at både pigegruppen, men måske også hele klassen kan få hjælp til at få et stærkere fællesskab..? Der findes alverdens metoder, en lærer kan arbejde med en klasse på, alt efter hvad læreren gerne vil styrke i klassen. Måske vil det være en god idé at fortælle den lærer om, hvilke reaktioner de andre piger havde overfor dig sidste gang i forhold til at kalde dig en sladrehank. Læreren skal derfor gribe det an, så det ikke bliver dig, som har ”sladret” om noget, kan du følge mig i det?
Nogle gange kan det måske være en idé at kigge efter nye mulige venskaber andre steder end i sin klasse eller parallelklasse – hvis man for eksempel går til noget efter skolen, sport eller musik eller noget tredje... Det er selvfølgelig hyggeligt at have nogle gode venner i skolen, men der er faktisk børn, som har deres bedste venner udenfor skolen, altså for eksempel fra badmintonklubben eller spejder eller noget andet. Går du til noget efter skole eller i weekenderne? Hvis du gør, kan du måske tænke over, om der er en eller to andre, du godt kunne tænke dig at blive bedre venner med? Og så kan det være, at du skal bruge din energi til at skabe nye venskaber dér i stedet for...
En anden mulighed kan også være at fortælle dine forældre, hvordan du har det, og hvordan du nogen gange godt kunne tænke dig lidt flere venner – og at du faktisk allerede selv har været super sej til at prøve at få hjælp til det. Måske kunne de tale med andre forældre eller med lærerne om, hvordan jeres klasse kan få det bedre. Måske kan I tage initiativ til at få lavet nogle gode arrangementer for klassen, hvor I som klasse får nogle gode oplevelser sammen.
Jeg håber, at du har fået lidt inspiration at gå videre med.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen