Brev
Vil væk fra alt
Hej jeg er en pige på 12 år gammel
her for tiden har jeg det. rigtigt starmt går alene med bange tanker har valgt at skrive et brev fordi jeg ikke ville tale med mine forældre. der er sygt mange skænderier på min skole.
mine forældre siger at de ting som jeg siger til dem er mobning blev også mobbet før hen men personen flyttet skole, der er som sagt virkelig mange skænderier som jeg ikke vil sige til mine forældre for så bliver de sygt sure og der hjemme er mine forældre sure næsten vær dag er pisse træt af det så føler ikke rigtigt jeg har nogle og snakke med nogle om det.
har ikke rigtig nogle beste venner på mig skole
kh pigen på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder til, at du har en masse ting, som ikke er rare for dig. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt, som jeg kan.
Jeg forstår dit brev på den måde, at du har prøvet at snakke med dine forældre om, hvordan du har det i skolen. Men nu har du givet lidt op og gider ikke snakke med dine forældre.
Jeg ved fra andre unge, der har det som dig, at de har skulle sige det til deres forældre mange gange. Det er ikke altid forældre ved, hvad de skal stille op, når deres unge har det dårligt.
Derfor er det supervigtigt, at du igen fortæller dine forældre, hvordan du har det. Så de får en chance for at hjælpe dig.
Det er dine forældres ansvar at passe på dig og hjælpe dig, når tingene er svære. Nogle gange kan tingene være svære i så lang tid, at man begynder at få bange tanker. Præcist, som du så flot beskriver, du har.
Dine forældre kan få hjælp til at hjælpe dig ved at ringe til Forældretelefonen 35 55 55 57.
Du skriver, at dine forældre bliver sure. Heldigvis kan forældre godt holde til at blive sure. Men de kan ikke ret godt holde til at blive holdt uden for deres børns følelser. Måske kan det være en hjælp for dig at tænke dine forældre på den måde.
Skolen skal være et rart sted, hvor man skal have det godt med andre børn. Hvis ikke man trives, så er det også svært at finde overskud til at lære. Det dine læreres ansvar, at du har det godt i skolen.
Kunne du mon finde modet til at fortælle det, du oplever til en af dine lærere?
Det kan være, at der er andre i klassen, der føler det samme som dig. Men ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp.
Til sidst vil jeg sige til dig, at det måske kunne være rart for dig at lave noget i din fritid, når du er færdig med skolen. Det kan være alt muligt. Svømning, håndbold eller noget kreativt. Måske har du allerede en eller anden interesse. Hvis du starter til en aktivitet uden for skolen, så er det en super mulighed for dig til at få nogle nye venner.
Når man starter til en fritidsaktivitet, så har man automatisk noget tilfælles, og så kan det nogle gange være lettere at blive venner. Måske kunne du snakke med dine forældre om at starte til en fritidsaktivitet. Det kan være rigtig rart at have venner udenfor skolen.
Pyha, det er mange ting, jeg har skrevet til dig. Jeg håber, du holder fast i dit seje mod og får hjælp til at få det bedre. Du har taget dit første skridt ved at skrive til os.
Hvis du har brug for lidt snak, inden du skal snakke med dine forældre, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen