Ved ikke om jeg bliver holdt udenfor?

Hej,

jeg er en dreng på 14 år, jeg ved ikke om jeg bliver holdt udenfor.

Næsten alle på min årgang er med i en gruppe på messenger, men jeg er aldrig blevet inviteret.

Alle mine venner er med, (og jeg snakker fint med dem og vi har det fint sammen).

Inden på den gruppe mødes de alle mulige steder og har det sjovt. Men hvorfor er jeg ikke blevet inviteret?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.
Jeg kan godt forstå, du føler dig holdt udenfor, når du ikke er inviteret til den gruppe, hvor der foregår alt muligt sjovt.

Jeg tænker på, at du skriver, at du har det fint med dine venner og snakker fint med dem. Har du mon prøvet at snakke med dem om, hvorfor du ikke er inviteret? Måske kunne de så give dig en forklaring på det, det kan også være, at de bare har glemt det.
Jeg tænker også på, om der mon er andre, der ligesom dig heller ikke er med i den messenger gruppe?

Forhåbentlig er det bare en fejl eller forglemmelse, men hvis du får en fornemmelse af, at der ligger noget andet bag, så tænker jeg, at du bør tale med en lærer eller dine forældre om det. For det sker desværre ofte, at de voksne ikke helt kan følge med i alt det, der foregår online, og så er man nødt til at vise dem det eller fortælle dem det. For det kan godt være nødvendigt, at de voksne træder til og hjælper, så man ikke selv står med ansvaret for at løse det hele.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.