Brev
Utryg i skolen
Hej det handler om min skole.
Jeg har længe haft det rigtig skidt på min nye skole, kom ind efter sommerferien og har haft det dårligt i klassen i over 5 måneder, pigerne holder mig udenfor, og bagtaler mig hvilket slet ik er rart.
Har givet klassen mange chancer men skuffer og såre mig hver gang og nu jeg nået dertil hvor jeg virkelig ikke har lyst til at komme mere og får ondt i maven ligeså snart jeg træder ind på skolen.
Har ingen venner og derfor er det svært at være der for føler mig alene, usikker og rigtig utilpas, føler slet ikke jeg er velkommen
Læreren har haft møde med pigerne men det hjalp kun i to dage og så glemte de hvordan jeg havde det.
Har gjordt rigtig meget og bruger kræfter hverdag for at få en god dag men det får jeg ikke, ender med at græde ude på skolens toilet og tager hjem fordi jeg ikke kan være i det.
Har ikke været i skole i snart 3 uger og skal tilbage nu da der jo er skolepligt, men har virkelig ikke lyst og ved ikke hvad jeg skal gøre…
Overvejer lige nu og starte på en skole tættere på mit hjem og hvor jeg kender dem fra mit gamle fodbold hold så dem har jeg en relation til.
Men problemet er jeg nok får en plads på min helt gamle skole efter sommerferien, men kan ikke klare og gå på den her mere og savner at være glad.
Så ved ikke om det dumt at tage 3 måneder på en anden skole nu og skifte tilbage til min helt gamle skole efter sommerferien.
Hvad synes du ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du,
Hvor er det godt du skriver ind til os hos BørneTelefonen, da vi meget gerne vil hjælpe dig. Det er en stor styrke du har, at kontakte os, da du selv har forsøgt, at gøre mange ting ved de problemer, du står i lige nu i forhold til skolen.
Du skriver, at du ikke trives på din skole, da du føler de andre piger i klassen bagtaler dig og holder dig udenfor. Du skriver, at du har prøvet, at tale med din lærer om det, men det hjælper kun kort tid, hvorefter de glemmer det. Du er sej! Du har forsøgt at bede om hjælp, men du føler ikke du bliver lyttet ordentlig til.
Det er tydeligt at du bruger mange kræfter hver dag på at få en god dag men ikke får det. Jeg kan godt forstå, at du ender med at græde ude på skolens toilet og tage hjem.
Det lyder som om, at du også gør det for at passe på dig selv. Når det er svært i skolen, kan det somme tider føles som den eneste mulighed. Der skriver andre børn og unge også til os.
Jeg kommer til, at tænke på om det er noget du har talt med dine forældre om for det er en god ide, at fortælle dem hvilke tanker du går rundt med. Dine forældre kan måske også hjælpe dig med, at tale med lærene om det, så du igen kan gå i skole og være glad for det.
Du skriver at du gerne vil skifte skole nu og skifte igen til sommerferien, og jeg kan godt forstå du går rundt med den tanke. Du skal ikke have det sådan i skolen. Det skal ændres.
Jeg kan ikke helt fornemme, hvem du taler med om dine tanker. Det lyder som om, at der allerede er tale om et skoleskift, så måske du allerede taler med dine lærere og forældre om det?  Jeg tænker, at det nok er rigtig vigtigt, at de ved, at du føler at du står i et dilemma lige nu.
Det kan somme tider være hjælpsomt, at vise brevet her og mit svar til dig. Det kan også hjælpe dig, at skrive dine tanker og følelser ned på et stykke papir inden du taler med dine forældre, så du ikke glemmer noget.
Jeg har lagt nogle gode link ind til dig der kan hjælpe dig forhold til skift af skole. De er her:
Vores side om skoleskift.
Skriv et brev.
Jeg håber mine svar til dig kan hjælpe dig. Du er altid velkommen til, at ringe til os på BørneTelefonen på telefonnummer 116111, så er der nogle dygtige rådgivere der meget gerne vil hjælpe dig.
Kram fra BørneTelefonen.
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.