upopulær og ignoreret

Kære brevkasse

Jeg er 13 år og går i 8kl.

Jeg har gået i min klasse lige siden 2kl. Og plejede at havde det godt med alle i min klasse. Men da jeg begyndte i ca. 6. Eller 7. Klasse begynde det at ændre sig… Jeg gik i pubateten lidt før alle andre, og de fleste af de andre syntes at det var undreligt. Det at jeg havde fået flere former og heletiden lige smuttede fra timen for at skifte bind… Senere gik de andre også i pubateten

Men jeg følte mig stadigvæk lidt udenfor. Nu syntes jeg bare at jeg slet ikke har noget tilfeldes med de andre, de syntes jeg er upopulær og undrelig.? Jeg har stadig nogen gode venner og elsker dem… Men nogen gange ville jeg bare ønske jeg havde flere…

Og selvom at jeg ligner de andre piger ok meget, så vil drengene også hellere være sammen med dem?

Jeg syntes bare det er virkelig forvirende, og jeg har tænkt på at flytte skole, men jeg vil ikke bare forlade mine andre venner

Please hjælp mig med at forstå hvad det sker?

Kh. A.☺️

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A

Mange oplever, at der sker ændringer både i deres egen krop og i de sociale fællesskaber, når man når puberteten. For nogle er der pludselig andre ting, der kommer til at have større betydning og ofte ser man også at venskaber ændres og måske søger man nogle andre end dem man ellers har været vant til at være sammen med. Det er en forvirrende tid, fordi man både skal forholde sig til de ændringer der sker i én selv og samtidig følge med i og forstå hvad der sker mellem hinanden.

Det kan være hårdt at komme i puberteten før de andre i klassen, fordi man kan opleve at føle sig anderledes og alene...og de som ikke er nået til puberteten er jo også nysgerrige og interresserede i det. Det er jo deres tur lige om lidt... Det kan være meget svært for andre at forstå de ændringer du oplever, hvis man ikke selv er i gang med at udvikle sig. Derfor kan nogle måske reagere ved at synes at det er underligt eller måske bliver de også en anelse misundelige? Som jeg læser dit brev, er de fleste andre også kommet i puberteten nu. Der vil sikkert være nogle ting I nu kan være mere fælles om, men teenageårene er ofte også der, hvor mange har behov for at gå egne veje og afprøve nye ting og grænser. Derfor tænker jeg, at det er forståeligt, når du skriver at klassen er begyndt at ændre sig. Som oftest er mange drenge også længere tid om at komme i puberteten end pigerne og derfor kunne jeg forestille mig, at det også skaber en distance eller en speciel stemning i klassen? Samtidig med at piger og drenge begynder at interessere sig for hinanden på andre måder end før.

Hvis I har en god lærer, kunne man måske opfordre ham eller hende til, at i får snakket om de ting der sker med jer og klassens fællesskab. Måske har I klassemøder, hvor man kunne have det oppe som et tema. Man kunne også forestille sig at skolens sundhedsplejerske kom og fortalte.

Jeg læser mig til, at du til trods for at kunne føle dig uden for til tider, har nogle rigtig gode venner som du værdsætter meget. Det er også meget almindeligt, at man i puberteten har færre men tættere veninder og venner. Man bliver jo mere bevidst om sig selv, og de ting der er vigtige for en. Jeg tænker, at det er vigtigt at holde fast i dine venner og umiddelbart tænker jeg, at det ikke ville være en god løsning for dig at skifte skole. Mit gæt er, at du vil opleve det samme i en anden klasse, fordi de ligesom jer, oplever puberteten rase. Hvis du har et ønske om at lære flere unge at kende, kunne det så være en mulighed at melde sig til et hold på ungdomsskolen eller finde en fritidsaktivitet, hvor der var jævnaldrende?

På http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29200 kan du læse mere om det at være teenager og hvilke udfordringer og glæder tiden bringer. Du kan også læse om andre der står i samme situation som dig selv.

Husk at du altid er velkommen på 116 111 eller skrive ind på chat.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.