Brev
Ensomhed
Hej
Jeg har ingen i mit liv jeg vil kalde mine venner, og har meget sjældent i mit liv haft det.
Jeg blev færdig på gym i 23, og har her et år efter ikke set nogen jeg gik på gym med, den ensete fra gym jeg ville kalde min ven stoppede jeg med at skrive med for 6 måneder siden.
Jeg begyndte på en videregående uddannelse direkte efter gym, som jeg er rigtig glad for, da jeg synes alle fagende er intrasante og vi arbejder med ting jeg gerne vil beskæftige mig med i fremtiden.
Men INGEN af mine klassekammerater ser jeg som mine venner, jeg bliver aldrig inviteret med til noget fx se fodbold eller tage i byen.
Jeg kan godt snakkede med nogen af dem, men jeg gidder helt ærligt ikke høre mere om byture jeg ikke var inviteret til, når snakken ellers går derud af i pauserne.
Jeg er først færdig med uddannelsen i slut 26 og her virkelig ikke lyst til at droppe ud, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg kunne VIRKELIG godt tænke mig nogle venner at lave ting sammen med, og noget som højskole har jeg hørt skulle være en god mulighed for det, men så skal jeg jo droppe ud :(.
Jeg er meget træt af at være ensom og det virker som om at uanset hvad jeg gør og hvad andre fx mine forældre siger vil hjælpe så sker der ikke noget. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Du skriver, at du er meget træt af at føle dig ensom, og at du ikke ved, hvad du kan eller skal gøre ved det. Derfor vil jeg gerne rose dig for det mod, som du viser ved at skrive ind til os.
Det er virkelig beundringsværdigt, synes jeg, og det viser, at du er i stand til at handle på det, som går dig på.
Når du skriver, at du har færdiggjort gymnasiet og tilmed er startet, på en videregående uddannelse, fortæller det mig, at du må være en ung fyr med nogle gode styrker. Og det er dejligt at høre, at du er glad for uddannelsen, og at den interesserer dig.
Derfor synes jeg også, at det lyder til, at det ville være en skam, hvis du skulle droppe ud af den.
Du skal vide, at mange andre unge oplever det som en udfordring at få nye venner, når de starter på en uddannelse. Det kan være svært, fordi mange måske allerede har etablerede vennegrupper. Du er derfor slet ikke alene om at have det sådan
Men med det sagt, så er det også meget vigtigt, at man trives, hvor man er i sit liv, og at man trives med det, som man laver. Måske din studievejleder ville kunne rådgive dig omkring dine tanker om at droppe ud, altså hvis du har sådan én på uddannelsen?
Du skriver, at du føler du dig ensom på uddannelsen, og at du ikke ser nogen af de andre i klassen som dine venner, hvilket jeg sagtens kan forstå, når de andre ikke inviterer dig til fodboldkampe, fester eller i byen.
Og jeg kan virkelig også godt forstå, hvis du ikke har lyst til at snakke med de andre om fester, som du ikke er blevet inviteret til. Det lyder virkelig som en svær situation at være i.
Mennesket ønsker generelt at have – og har brug for – gode venner og familie omkring sig. Det tror jeg også er grunden til, at der er så mange unge, der desværre føler sig ensomme.
Emnet, ensomhed, fylder også meget blandt dét, unge som dig, skriver til os omkring her i Brevkassen. Så du må ikke sidde med en følelse af, at du er helt alene med den følelse. Du er nemlig ikke alene.
Du skriver, at du VIRKELIG gerne vil have nogle venner, som du kan lave ting sammen med, og at det kan virke som om, at intet af det, som du prøver virker. Det kræver både mod og styrke at fortsætte med at kæmpe for de ting man ønsker sig, så jeg vil også bare fortælle dig, at jeg synes du er mega sej, når du skriver til os og beder om råd.
Derfor vil jeg også gøre mit bedste her for at give dig et par råd med på vejen, som du forhåbentlig kan bruge til noget.
Ven fra gymnasiet
Du skriver, at du i gymnasiet havde en ven, men at I desværre ikke skriver sammen mere. Jeg tænker på, hvad det mon skyldes? Er der sket noget imellem jer, eller er samtalerne bare stoppet med tiden? Måske du kunne overveje, om I mon kan få kontakt igen på den ene eller anden måde?
Der er mange måder, som man kan mødes på (café, onlinegaming, sportsaktiviteter, se en film, gå en tur, osv.). Det afhænger selvfølgelig af jeres begges interesser, og det er jo også kun en mulighed, hvis det er noget, som du har lyst til.
Til en start er det måske også en mulighed at skrive til ham og se, hvor samtalen fører hen?
Det kan jo være, at han også føler sig ensom og gerne vil fortsætte kontakten med dig. Et forslag til, hvad du kan skrive, kunne måske være noget i stil med: “Hej [navn], det er længe siden efterhånden. Hvordan går det?”.
Du kan også tage et kig her på vores side om venskab. Her har vi samlet nogle videoer og råd, der måske kan hjælpe dig videre.
Kender du Headspace eller Ventilen
Du nævner selv muligheden om at tage på højskoleophold, hvilket jeg også synes lyder som et spændende eventyr. Da jeg ikke selv har været på højskole, ved jeg desværre ikke så meget om det.
Men det er jeg sikker på, at de kan fortælle lidt mere om på Headspace, som er et anonymt og gratis samtaletilbud til dig, der er mellem 12-25 år.
Her kan man have samtaler om lige præcis det, som man gerne vil snakke om. Headspace har mange centre i landet, hvor du kan komme forbi og tale med en rådgiver. Du kan også få kontakt ved at ringe eller sende dem en SMS.
Ventilen er en anden mulighed, som jeg gerne lige vil nævne for dig.
Ventilen har forskellige tilbud og mødesteder rundt omkring i hele landet for ensomme unge mellem 15-25 år. Ventilen skaber rammerne for et trygt fællesskab med forskellige aktiviteter, hvor du kan møde og være sammen med andre unge, der har det ligesom dig.
Måske det var en mulighed for dig til at skabe nogle nye bekendtskaber?
BørneTelefonen er også altid en mulighed, hvis du har mere brug for hjælp eller rådgivning end det, som jeg har kunne give dig her i dette brev.
Derfor er du meget velkommen til at tage kontakt igen her i Brevkassen eller ved at ringe til os på telefonen: 116111, hvor der dag og nat sidder en rådgiver, som er klar til at tale med dig.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med din uddannelse og dit videre liv. Og jeg håber sådan, at du kan bruge mine råd til måske at komme ind i et fællesskab med nogle gode venner, som er de rigtige for dig.
Venlige hilsner fra BørneTelefonen