Brev
Udenfor og alene
Kære Børnetelefonen,
jeg er en pige på 16 år og jeg går i tiende klasse. Jeg er kommet i en ny klasse og jeg var glad nok for det i starten men nu er det som om at jeg er helt alene. Jeg har 2 piger som jeg snakker med i skolen og jeg ser ingen af dem privat og de er heller ikke helt mig. Jeg kan godt lide veninder og at være social men det er som om ingen fra den nye klasse vil være sammen med mig.
Jeg har prøvet at finde nogle at være sammen med, men mange af de andre piger går kun op i fester og fitness. Mange af de andre piger er søde, men jeg ved ikke hvordan jeg skal være omkring dem og hvordan jeg kommer ind til dem agtigt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg føler mig meget alene og jeg har lidt overvejet at droppe ud og finde mig et arbejde i stedet, men jeg håber at I ser dette brev og kan give mig nogle råd.
Knus
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev, hvori du fortæller at du føler dig alene i din nye klasse. Jeg ved, at rigtigt mange oplever at de også føler sig alene, når de skifter skole eller klasse. Det kan nemlig være svært, at skulle forholde sig til alt det nye der sker, samtidig med, at man skal være social og finde nye venner og veninder. Så det er helt forståeligt, at du har de tanker som du har og synes det er svært.
Du skriver, at du har prøvet at finde nogen at være sammen med. Samtidig skriver du, at mange af de andre piger kun går op i fitness og fester. Det lyder ikke som om, at du synes, at fitness og fester er så spændende. Har jeg mon ret i det? Hvis det er sådan, så vil du måske hurtigt få nok af det og de vil ikke være ret sjove at være sammen med alligevel.
Du skriver, at mange af de andre piger er søde, men at du ikke ved, hvordan du skal være omkring dem og komme ind til dem. Det kan også være svært. Særligt, hvis man ikke har det helt godt i klassen. Har du mon en idé om, om du har fælles interesser med nogen af dem? Måske har I nogle gange gruppearbejde sammen? Eller I kan lave noget efter skole en dag? Det behøver ikke være noget særligt. Måske bare et smut i supermarkedet eller på café. Jeg tænker nemlig på, at der måske kunne være nogle fælles situationer, hvor du kunne vise de andre søde piger, at du gerne vil lære dem bedre at kende?
Jeg tænker også på, om du måske vil kunne snakke med dine forældre eller en lærer om, at du føler dig alene i skolen? Måske kunne din lærer, hjælpe med at skabe nogle situationer i klassen, hvor I blev rystet mere sammen. Der er et halvt år tilbage af 10. klasse og jeg tænker at det vil være synd, hvis du dropper ud nu. Det er nemlig ret normalt at få det sådan, når man er startet på noget nyt. Det er aldrig rart at have det sådan, men du har klaret den indtil nu.
Jeg synes, at du lyder som en sød og betænksom pige. Og jeg håber, at det bliver bedre i klassen fremover.
Venlig hilsen Børnetelefonen