Brev
TOTAL OVERBESKYTTENDE FORÆLDRE
hej. børnetelefonen
mit problem er at jeg intet må. altså når der er nogle der fødselsdage eller klassefest må jeg ikke komme med.
jeg må heller ikke gå til en sport.efter skole skal jeg bare direkte hjem. mine venner/veninder aftaler med hinanden at tage til centret eller i bio og der må jeg heller ikke tag med af mine forældre.
det er så mega irriterende jeg føler mig faktisk ret ensom, men ikke i skolen der har jeg nogle mega gode veninder.
det er ikke fordi jeg har det dårligt derhjemme jeg har det dejligt det er bare så irretrende. jeg lytter også til mine forældre og er ærlig og sådan noget. men nogle gange kan jeg også blive sur på dem på grund af det her. og jeg har flere gange snakket til dem om det her.
hvis jeg vil til nogle fødselsdag eller til klassefest så er svarede bare det er forlangt væk selvom det ikke er det. og hvis jeg gerne vil gå til en sport så er svaret det koster for meget. jeg tænker bare hvad fanden har i forventet det bliver dyrere og dyrere med årene!!!.
og hvis jeg gerne vil hænge ud med mine veninder i centret eller bio så er svaret bare der er børne logger. altså ja det sidste lyder lidt som om at de bare vil passe på mig, og elsker mig. men hvis de gør det så vil de jo også lad mig gør de ting jeg elsker ikke sandt.
(ALLE I MIN KLASSE MÅ GØRE DE HER TING AF DERES FORÆLDRE)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, du synes det er mega irriterende, at du ikke må noget for dine forældre. Det er ærgerligt, at dine forældre ikke forstår, hvor vigtigt det er for dig, og at det faktisk får dig til at føle dig ensom, når du ikke må være sammen med dine venner, tage med til fødselsdag eller gå til sport.
Det er godt, at du både er ærlig og lytter til dine forældre. Det skal du holde fast i, selvom det kan være svært, når du ikke føler dig forstået.
En del børn og unge oplever, at deres forældre bliver lidt utrygge på den verden, de skal sende jer ud i. De vil jo ikke have, at der skal ske jer noget, så i stedet siger de masse ting og laver en masse regler, for på den måde at passe på jer. Måske er det også det, der er sket, når dine forældre snakker om, at der er børnelokkere?
Det er rigtig vigtigt, at du bliver ved med at tale med dine forældre. Fortæl dem, hvor vigtigt det er for dig at være sammen med dine venner og veninder. Fortæl dem, at du føler dig ensom, når du ikke er med til de samme oplevelser som dem.
Hvis det er svært at tale med dem, uden du bliver sur, kunne det også være en idé at vise dem dit fine brev – og mit svar. Det kan måske hjælpe dem til bedre at forstå dig. Du kan også prøve at være nysgerrig på, hvad der skal til, for at dine forældre bliver mere trygge.
Når du ikke må deltage i fødselsdage og klassefester, går du glip af en masse sociale ting, som er med til at styrke klassefællesskabet. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé at tale med din lærer omkring det.
Måske kan han/hun hjælpe med at tale med dine forældre, og fortælle dem, hvor vigtigt det er at være en del af fællesskabet i klassen. Jo mere man trives i sin klasse, jo mere lærer man faktisk.
Du har nogle gode veninder i skolen, og det er rigtig dejligt. En mulighed kunne være, at du inviterer dine veninder hjem til dig, så kan dine forældre også lære dem at kende. Så kan de måske lidt bedre forstå, hvorfor du gerne vil tilbringe tid sammen med dem.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine råd, og at dine forældre begynder at forstå, at du skal have lov til mere. Jeg håber for dig, at du vil få lov til at bruge fritiden sammen med dine veninder.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen på BørneTelefonen på 116111, eller via SMS og chat. Dine forældre kan også ringe til os på Forældretelefonen på 35555557.
Kærlig hilsen BørneTelefonen