Tom indeni

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej du

Det lyder til at du er glad for din kæreste, familie og venner. Du nævner at du kan tage fat i dem i forhold til dine følelser. Det lyder dejligt at du på den måde kan handle og prøve at ændre situationen.

Det lyder på mig som om du mærker at det betyder noget for dig med menneskene i dit liv. Det tror jeg mange godt kan forstå og dele med dig. Tænk hvis vi ikke havde hinanden.

Men selvom du har alle de mennesker i dit hjerte, kan du alligevel føle dig tom inden i og alene.

Det lyder til at gymnasiet ikke er, som du havde håbet. Klassen er opdelt og du sidder derfor nogle gange alene. Du skriver at det får dig til at være sur og reagere flabet overfor menneskene i dit liv.

Som mennesker har vi brug for steder, hvor det vi er gode til, kommer i spil. Altså det som er særligt dine kvaliteter, som du kan forfine og dygtiggøre dig indenfor. Det giver os fylde og glæde.

Den måde samfundet og skolelivet er sat op, gør det for nogen svært at nå at finde ud af og mærke, hvad det er for noget, de vil udvikle i sig selv. Måske har du noget særligt i forhold til relationer.

Du nævner, at du elsker lærerne i din klasse. Måske er der også et særligt fag, som du synes er spændende. Måske kan du godt lide noget helt helt andet. Mit råd er, at du måske prøver at sætte dig ned og tænke eller skrive de ting, der gør dig glad, eller som du særligt godt kan lide.

Det kan hjælpe dig til at fokusere din energi mod det, der er godt for dig. Så du kan mærke, at du er fyldt af noget.

Måske vil det også hjælpe dig at sige de her ting til dine forældre eller en af dem. Det kan i hvert fald hjælpe til, at de måske bedre forstår hvorfor du reagerer, som du gør overfor dem.

Du skriver, at du ikke ved, om du skal sige det til din kæreste. Du kan beslutte dig for at prøve, og hvis det ikke føles rigtigt i situationen, er det ok at lade være. Det kan du bedst mærke når I er sammen.

Hvis din tomhed bliver større, vil jeg forslå dig at gå til din lærer og sige det eller vise ham/hende brevet. Skolen har ofte en skolepsykolog eller anden støtteperson, som kan hjælpe de unge som har brug for at snakke lidt.

Du kan også gå til lægen, hvis du er tryg ved ham/hende. De snakker med mange mennesker, der står i alle mulige situationer. Også unge som dig.

Dine følelser for de mennesker, der er i dit liv, er værdifulde. Det lyder til, at du kan og bruger dem for at forandre din situation til noget bedre. Lige nu er det svært for dig, men du fortjener at have det godt, og jeg håber mine ord vil inspirere dig til, hvad du videre kan gøre.

Til slut vil jeg henvise dig til BørneTelefonens hjemmeside hvor du kan søge rundt i andre unges breve.

Her er også temasider som informerer om forskellige emner: https://bornetelefonen.dk/mit-problem-er/

Måske du kan finde noget inspiration fra andre. Du er også altid velkommen til at ringe, SMS’e eller skrive ind til BørneTelefonen igen.

Alt godt til dig Fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.