Tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Hvor er det godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, at holde fast i at bede om hjælp. Særligt hvis ens omgivelser ikke rigtig forstår en. Derfor er det SÅ godt, at du følger dine egne tanker om, at det ikke er normalt at føle sig så trist, som du gør. Det er virkelig sejt, at du holder fast i at ville gøre noget ved det. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.

Jeg kan godt forstå, at det kan være nemmere for dig, at tage den glade maske på end at skulle forklare folk om den tristhed, der plager dig. For det kan være svært at forklare, når man ikke helt selv er klar over, hvor følelsen af tristhed og ensomhed kommer fra.

Når man har nogle ubehagelige følelser, som man ikke ved, hvor kommer fra, og som man ikke ved, hvordan man skal få til at forsvinde, er der mange unge, der får selvmordstanker eller begynder at gøre skade på sig selv.

Det er heldigvis sjældent, at der er reelt ønske om at dø eller at ’ødelægge’ sig selv.

Selvmordstankerne og den selvskadende adfærd kan derimod ses som et forsøg på at få fred for følelserne og et ønske om, at få det bedre. Det kan også være en måde, hvorpå man prøver at vise omgivelserne, at man har det dårligt og har brug for hjælp.

At gøre skade på sig selv kan også være et forsøg på at gøre den smerte, man har inden i - og som er svær at forstå - til en ydre smerte, som man meget bedre kan forstå. Kan du mon genkende nogle af de ting?

En god måde at få hjælp på kan være, hvis du kan snakke med nogen om dine følelser af tristhed og ensomhed. Det kunne godt være en professionel - en psykolog eller terapeut.

Du kan komme i kontakt med en professionel ved at få en henvisning fra din læge – måske dine forældre kan gå med dig op til lægen? Du og dine forældre kan også google hvilke muligheder, der er for at få hjælp i kommunen. De fleste kommuner har tilbud om samtaler til børn og unge under 18 år. Hvis du synes, det er svært, at få dine forældre til at forstå, at du virkelig har brug for hjælp, kan du måske vise dem det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig.

En mulighed er også at bede din lærer eller sundhedsplejersken på din skole om hjælp. Du kan jo også vise dit og mit brev til ham/hende.

På www.selvskade.dk kan du selv læse mere om selvskade. Her kan du også snakke med nogle professionelle.

Jeg håber, du får hjælp til at få bekæmpet følelsen af tristhed og ensomhed. For du kan sagtens få det rigtig godt igen. Du selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.