Tabu

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er en kæmpe styrke at være følsom. Følsomheden kan gøre, at du nemmere kan forstå andre, og at du er omsorgsfuld overfor andre. Hvem vil ikke gerne være sammen med sådan et menneske?

Samtidig kan det også være rigtig hårdt at være følsom, hvis folk ikke ved, hvordan de skal reagere på det. Det er fx tydeligt, at dine forældre ikke ved, hvordan de skal håndtere det. Måske handler det om, at de får dårlig samvittighed overfor dig - og så kommer til at skælde ud.

Ved dine forældre, hvordan det påvirker dig, når de siger, at du ikke må græde. Og ved de, at du oplever, at de ikke holder, hvad de lover? Det kan være svært at tale om, mens man er ked af det. Og hvis dine forældre ikke kan lide, når du græder, så lytter de måske ikke ordentligt til dig lige på det tidspunkt. Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du kan få en god snak med dine forældre, hvor du forklarer dem både, hvordan det påvirker dig. Den snak skal helst være på et tidspunkt, hvor du ikke er ked af det. For så kan du bedre koncentrere dig om at få sagt det, du gerne vil sige. Og de kan bedre koncentrere sig om at lytte.

Tror du, at du selv kan tage den snak med dem, eller kunne det være rart med noget støtte? Hvis du gerne vil have noget støtte, hvem kan så hjælpe dig? Hvad med en lærer, en klubpædagog, en faster/moster, bedsteforældre…? Måske kan du have en med til snakken eller du kan forberede snakken sammen med en. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111, så kan vi hjælpe dig med at forberede dig.

For at det kan blive en god snak, er det vigtigt, at dine forældre har tid. Derfor vil det være en god idé, at du siger til dem, at der er noget, du gerne vil tale med dem om på et tidspunkt, hvor de har god tid.  På den måde får du fortalt dem, at det er vigtigt for dig. Du kan også vise dem dit brev hertil og mit svar. På den måde behøver du ikke sige så meget, for du har fint forklaret, hvordan du har det.

Du kan også overveje at tale med enten din mor eller far i stedet for at tale med dem begge på en gang. Måske har du nemmere ved at tale med en af dem?

For nogle kan det være en hjælp at skrive det ned, der er svært. Prøv derfor at tænke over, hvordan du havde det, efter du havde skrevet brevet Måske var det rart for dig? Så vil det måske også være rart for dig at skrive dagbog? Det kan nemlig være en god måde at få sine tanker ud på, så tanker og følelser ikke sætter sig fast i kroppen.

Jeg håber, du vil opleve, at dine forældre begynder at lytte til dig. Hvis de synes det er svært at tackle din følsomhed kan de ringe til Forældretelefonen på 35555557 og få en snak med en rådgiver. Jeg håber også, at du kan få vendt din oplevelse af at være følsom til noget positivt, så du selv kan se, hvor fantastisk en pige du er med al din følsomhed.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.