Brev
Svigtet, svært ved vægttab og andre der synes jeg er grim
Hej BørneTelefonen
jeg pige på 12 år. Og hele mit liv har jeg haft problemer da jeg var cirka 4 år gammelt var min mor og far skildt. Men de kom sammen igen da jeg var 8. Men jeg vejer omkring 78 kg. Fordi mad gjorde mig glad.
Men der er en pige i min klasse der er en leder/alfahun vi har kendt hinanden i langt tid men hun tror vi er bedste veninder en dag blev jeg uvenner med en veninde og kom til og skrive i en gruppe hvor de 2 ledere var med og den første leder skrev.
Gaaaal du prøver og spille smart og jeg mærkelig hun skrev også at og jeg taler tomt og jeg ikke er hendes ægte veninde men jeg synes ikke at vi er fordi at hun kalder mig tyk og grim og der også en pige til som er leder nr to og de styre hele klassen og de siger at jeg lyver det har jeg også gjordt engang imellem fordi de bruger min familie som en trussel.
Ja jeg glad uden på men inderst inde er jeg tit ked af det. Jeg har ikke sagt det til nogen heller ikke til min forældre. Hver gang jeg kommer i klassen siger jeg pænt Hej så siger lederen du lyver hele tiden også når du siger Hej eller tak. Også griner alle pigerne fordi de bange for lederen siger noget grimt.
Fordi i min klasse er de kendte og de nørdede og jeg er i begge dele. Men jeg har en bedste veninde der støtter men hun gør det ikke nok.
Er det mig der er galt eller det dem??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Jeg er glad for, at du har skrevet her ind, for der er ikke noget galt med dig.
Jeg synes, det lyder som om, at hele din klasse har brug for at tale med en lærer om, hvordan man bliver rigtig gode klassekammerater. Det er slet ikke OK, at de to piger siger, at du lyver og kalder dig øgenavne. Det er heller ikke OK, hvis der er nogen, der ikke tør sige dem imod, fordi de frygter selv at blive kaldt grimme ting. Måske er det også derfor, at din bedste veninde ikke kan hjælpe mere, end hun gør? Det kan også være, at hun har rigtig svært ved at finde du af, hvad hun skal gøre, og hvordan hun kan hjælpe. Den hjælp, du har brug for, kræver nemlig en voksen.
Alle skoler har faktisk pligt til at sørge for, at alle elever har det godt i skolen. Det betyder, at lærerne skal hjælpe dig, hvis de ved, at du er ked af den måde, de to piger behandler dig på. Der er garanteret nogle af de andre i klassen, der har det på samme måde som dig. Måske synes de to piger faktisk heller ikke, at det er rart, de er kommet til at få rollen som ”ledere” – og så har de måske svært ved at finde ud af, hvad de skal gøre.
Uanset hvad, skal man tale med en lærer, hvis man oplever det, du oplever. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er en svært. Mange synes, det er lidt lettere at tale med lærerne, hvis de får sine forældre til at hjælpe. Det kan også være svært at tale med sine forældre om det, men det er vigtigt, at man alligevel får det gjort, for de kan være med til at støtte og trøste en. Det er alt for hårdt og tungt at gå med sådanne tanker alene. Måske bliver samtalen lidt lettere, hvis du viser dine forældre brevet her sammen med mit svar? Dine forældre kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan tabe dig, hvis du gerne vil det.
Jeg håber og tror på, at du kan få snakket med dine forældre, og at de så kan hjælpe dig med at snakke med dine lærere.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen