Brev
Stresset, frustreret, trist og alene
Hej.
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har et problem. Eller flere.
Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen. Jeg er rastløs og ved ikke hvad jeg skal give mig til når jeg har lavet mine lektier, så jeg går bare i seng. Når jeg endelig efter lang tid falder i søvn, sover jeg dårligt. Jeg har mareridt hver nat. Jeg er ikke glad.
Jeg har arbejder i et supermarked, men jeg hader jobbet og mine kollegaer og vil rigtig gerne sige op. Mine forældre siger dog at jeg skal tænke på pengene, men jeg kan ikke se hvordan det er det værd at have ondt i maven 3 dage op til at jeg skal på arbejde bare for 300 kr. Jeg har også hørt at i gymnasietiden/studietiden anbefales det tit at man ikke har et job. Føler mig tit stresset og har ikke overskud.
En anden ting er mine venner.
Jeg har nogle gode venner fra min efterskole, som jeg gik på sidste år. Vi var bedste venner på efterskole, men nu er 2 af dem begyndt at være rigtig gode venner (sådan rigtigt rigtigt gode venner), det er svært for mig, og det er svært for mig at være sammen med dem begge to fordi de ligesom har noget jeg ikke kan være med på. Det synes ikke at irritere de andre i vores vennegruppe, så jeg ved ikke om det bare er mig der er noget galt med. De er ikke særlig forstående og meget ubevidste om andre mennesker (synes jeg), så har prøvet at snakke med dem om det men de lytter ligesom ikke.
En tredje ting er min kæreste.
Vi har været sammen i 5 måneder. Men det hele er ændret, føler jeg. Vi snakker aldrig så meget mere, vi ses kun 1 gang om ugen (hvis vi overhovedet ses) og han virker ikke så engageret længere. Jeg har prøvet at konfrontere ham om det, men han hader at snakke om følelser og problemer. Jeg føler ikke jeg kan henvende mig til ham om noget som helst for tiden, fordi jeg er bange for at han synes jeg er latterlig at skrive sådan noget. Jeg gad så godt at vi rent faktisk kunne snakke ligesom venner.
Alle de her ting bidrager ligesom til at jeg går og har det rigtigt dårligt. Som sagt, er min søvnrytme dårlig og jeg bryder sammen ved de mindste ting. Jeg bliver også rigtig nemt vred på alt og alle og har lyst til at kaste med ting. Det næste øjeblik kan jeg ligge i min seng og føle at jeg aldrig vil op af den igen. Jeg føler at jeg burde have en hobby eller noget jeg kan lide at lave, men der er intet af det jeg plejede at lave som jeg finder interessant nu.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv og jeg ved ikke hvem jeg skal snakke til. Så derfor skriver jeg her, for at få det hele ud.
Vh.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at sove. Det er helt forståeligt, at man kan have svært ved at sove, når der er mange ting, der fylder. Der er nogle forskellige ting, du kan prøve, som måske kan hjælpe dig til at sove bedre.
Du kan prøve at tage ud og løbe/gå en eftermiddagstur, med noget god musik i ørerne. En løbe/gåtur kan også hjælpe en til at koble lidt fra overfor alle ens tanker og samtidig gøre ens krop mere fysisk træt. En anden ting du kan prøve inden du går i seng, er at tage et stykke papir og en blyant frem. Så kan du skrive alle de ting ned, der fylder i dit hoved. Når du har skrevet det på papiret, skal du lægge papiret væk og dermed også lægge dine tanker væk. Det lyder lidt skørt, men det hjælper nogengange, så det kunne være et forsøg værd. Man skal nok prøve det nogle gange før det virker. Du kan tage et varmt bad og gå i seng og lytte til rolig musik. Det kan være musik med en rolig stemme, der guider dig i ro.
I forhold til dit arbejde, så synes jeg heller ikke det er det værd.Tag følelsen alvorligt, for den bruger alt for meget af din gode energi. Hvis du føler, at du kan undvære pengene, så sig op. Du kan finde et andet arbejde som er bedre for dig. Det kan være i anden butik. Det kan også være, at du kan finde noget som bare er mere dig. Et sted hvor du forhåbentlig kan få nogle gode kollegaer og føle dig bedre tilpas. Prøv at skrive en liste over ting, som du synes er interressant og kig efter jobs, som kunne give dig det.
Det kan tit være svært, hvis man føler nogen er tættere på hinanden i ens vennegruppe. Når det sker, er det helt naturligt, at man kan føle sig lidt udenfor. Jeg tænker det bedste vil være, hvis du kan lave nogle aftaler, hvor du er sammen med dem enkeltvis. Altså en dag hvor du er sammen med en af veninderne og en anden dag er du sammen med den anden. Det kan gøre det lidt nemmere, når I så alle sammen ses. Det lyder til, at der er flere piger i den venindeflok. Du kunne måske begynde på at se nogle af de andre lidt mere og komme tættere på dem.
En ny hobby, som du selv skriver, kunne også være en rigtig god idé. Der er sikkert en ungdomsskole i den by du bor i. I en ungdomsskole er der en masse aktiviteter man kan gå til, eller forskellige slags kurser man kan tage. Det kunne måske være en idé, at finde ud af om der var noget der, som du kunne tænke dig at gå til. Det er i hvert fald en mulighed for at få en anerledes hobby og for at være sammen med andre unge mennesker.
Det lyder ikke særlig rart, at du ikke kan tale med din kæreste om følelser, på den måde, du gerne ville. Hvis du har mod på det, så kunne du måske snakke med ham om nogle af de andre ting, der fylder hos dig lige nu. F.eks, det med dine veninder og det med dit arbejde. Måske han også kan hjælpe dig lidt igennem denne svære periode og måske vil det bringe jer tættere på hinanden igen. Det kan være det er nemmere for ham at tale om de ting?
Det er helt naturligt, at du kan bryde sammen over små ting for tiden. Det gør man meget nemt, når man har en lidt svær periode og nattesøvnen driller. Jeg håber, at du kan bruge nogle af alle mine råd. En god idé kunne også være at snakke med dine forældre om de ting, du har skrevet om. Det kan altså nogen gange være rigtig rart, at få lettet hjertet med alle de ting, man går og tænker på. Måske det har hjulpet lidt at skrive herind.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.