Brev
Stjålet veninde
Hej jeg har et stort problem.
Jeg har aldrig rigtig været populær eller en af de pæne piger.
Jeg har i lang tid kun haft en ven som jeg kunne stole på
(hvis jeg er sammen med de andre piger føler jeg tit at jeg bliver bagtalt og holdt udenfor)
Nå hende her veninden er mega sød
og vi klikkede med de samme første gang vi mødtes,
men vi er også lidt de underlige piger.
Vi plejer altid at hygge os sammen og grine
Problemet er så
at for 3 måneder siden startede den her nye pige
og min veninde vil overhovedet ikke være sammen med mig længere.
De er ovenikøbet osse naboer og er altid sammen.
Hver gang jeg er sammen med min veninde
kommer den nye pige som ikke engang er ny længere og crasher alting
Jeg er meget ensom
og nu da alle skoler er lukket ned har jeg ikke set min veninde fysisk i 2 måneder
men jeg kan se på hendes historier online at hun er sammen med den nye pige.
Min veninde er så småt begyndt at vokse fra mig
så jeg er den eneste mærkelige i klassen.
Hun er begyndt at gå op i mode og sådan noget.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år,
Tak for dit brev, hvor du fortæller om forholdet til din bedste veninde. Jeg kan godt forstå at det gør dig ked af det, at i er kommet længere væk fra hinanden og at hun nu ser den nye pige som er startet i klassen. Jeg kan godt forstå, at det samtidig også får dig til at føle dig ensom, specielt i denne Corona tid.
Venskaber er en stor del af ens liv, så når man pludselig ikke er sammen med sin bedste veninde mere, som man har brugt meget tid sammen med, så kan det efterlade et hul inden i. Det I havde sammen var specielt, fordi I måske sammen følte jer anderledes. Jeg tænker det er sådan at det hænger sammen.
I dit brev får jeg den fornemmelse af, at hun har betydet meget for dig og at I har holdt sammen i klassen. Jeg tænker også på, om du har talt med din veninde om at I ikke rigtig er sammen mere? – og hvis ikke, om du måske har lyst til at skrive en mail eller besked til hende?
I dit brev her til os på BørneTelefonen synes jeg, at du har været rigtig god til at sætte ord på dine følelser og forklare hvad du savner. Derfor tænker jeg, at det kunne være godt at du måske talte med hende om det du har skrevet her.
Derudover tænker jeg, om der er andre piger på skolen eller uden for skolen, som du kunne have lyst til at lære bedre at kende? Jeg ved at det er svært lige nu midt i Corona tiden, hvor man ikke kan se så mange. Men når det hele bliver åbnet lidt mere op i samfundet igen.
Selvom at nye venner ikke kan erstatte din bedste veninde, kan du jo stadig godt opleve noget rigtig sjovt med dem. Hvis ikke der lige er nogen på skolen, eller i din nærhed kunne du eventuelt også tage en snak med dine forældre om det. At du måske kan gå til en ny fritidsaktivitet ? det kan også være godt at fortælle dem om de følelser du har omkring dit venskab.
Jeg forstår også godt det kan være svært at møde andre og nye venner lige nu, når du mest savner din gamle veninde. Hvis du har det sådan, at du læse BørneTelefonens tema om “venner“,  fx. er der videoer om, hvordan man får nye venner. Inde på BørneTelefonen kan du også læse om at “small talk“, hvor der råd fra andre unge.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med måske at få snakket med din veninde, men måske også til at få snakket med andre i din nærhed eller nye piger .
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at SMSe eller ringe til BørneTelefonen på 116111, så kan vi snakke mere om venskaber og de tanker du har.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen